TINE og Røde Kors inviterte til hyggelig førjulsgrøt for naboene sine

På Luciadagen ble det dekket på langbord i kantinen i TINEs kontor i Lakkegata. På gjestelisten sto bedrifter, skoler, beboere og organisasjoner som holder til i nabolaget – og målet var rett og slett å bli bedre kjent.

Rykende varm julegrøt, med og uten mandel, sto på menyen – og rød saft fylte glassene til de 120 gjestene som satt side om side ved bordet. I sin velkomsttale løftet konsernsjef i TINE Hanne Refsholt, ønsket om å bli bedre kjent med naboene. De som bruker tilbudene til organisasjonene som holder til rundt Lakkegata, eller som jobber, bor eller går på skole i området. Hun la også frem et ønske om å ta vare på alle i nærområdet og nabolaget sitt.

– Godt naboskap handler om å bry seg. Det handler om å se de menneskene man har i nærheten av seg, og bruke litt tid på å bli kjent med dem. Det handler om å løfte blikket og vise omsorg, også på dager der vi selv kjenner på mørketiden, sa hun.

Også generalsekretær i Røde Kors, Bernt Apeland, løftet denne «lokalomsorgen» i velkomsttalen sin.

– Røde Kors arbeider hver dag hele året for å bekjempe ensomhet og inkludere flere i fellesskapet. Det er faktisk sånn at det å bli sett, og å oppleve at man blir anerkjent som et verdifullt medmenneske, gjør at vi står sterkere rustet til å takle hverdagen. Å treffe naboen over en skål med grøt, slik vi gjør her i dag, skaper et slikt styrkende fellesskap, sa han.

Vakker underholdning
Det var ikke bare gode nabosamtaler og varm julegrøt som sørget for god stemning i lokalet. Også fra scenen ble julestemningen delt rundhåndet ut til tilskuerne. Først ut var Gamle Oslo Kro- og Kirkekor. Koret holder til på Grønland og har holdt på siden 1986. Med en nydelig tolkning av «O Helga Natt» sørget Erlend Bratland deretter for gåsehud og en og annen tåre hos publikum. Bratland er kjent fra årets Stjernekamp, fra Melodi Grand Prix og ikke minst fra Norske Talenter, hvor han gikk helt til topps i 2008. Siste kvinne ut på scenen var Nedja, en av Norges mest spennende, unge artister. Hun ga gjestene sin tolkning av noen av juleklassikerne, som «Santa, baby».

Konsernsjef Hanne Refsholt håper at arrangementet skal bli en tradisjon.

– Det er ingen hemmelighet at vi i TINE har kjærlighet for matbordet som samlingsplass, måltidet som samlingspunkt og julen som en viktig ramme for tradisjon. Vi håper derfor dette kan bli en årlig juletradisjon her i Lakkegata, sa hun.