Vi feirer verdens melkedag

Torsdag 1. juni er det verdens melkedag og i år skal hele verden «heve et glass» med melk.

Verdens melkedag ble initiert av FN-organisasjonen «Food and Agriculture Organization» 1. juni 2001. Hensikten med dagen er å få ekstra fokus på melka og alle dens egenskaper. I den anledning har den globale melkeindustrien ved Global Dairy Platform lansert en egen kampanje på sosiale medier, «Raise a glass», for å sette melka på agendaen over hele verden.

– Melk inneholder en rekke næringsstoffer som kroppen vår trenger hver dag. Faktisk er det ingen annen drikk som har like mange næringsstoffer fra naturens side. Vi er derfor med på den globale kampanjen og tar gjerne en melkeskål, sier leder for samfunnsansvar i TINE, Bjørn Malm.

Mer av de viktige næringsstoffene

FN har definert en felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030. Nummer tre på listen er å sikre god helse og fremme livskvalitet for alle, uansett alder.God ernæring er et viktig ledd i det arbeidet.

– Selv om vi i Norge ligger godt an på verdensbasis, så har vi fortsatt en del å jobbe med. Vi i TINE jobber aktivt med å heve befolkningens kunnskap om hvordan kombinasjonen av fysisk aktivitet og sunt kosthold bidrar til god helse, sier han og fortsetter:

– Samtidig har vi også en viktig jobb med å gjøre det enklere for forbruker å få bedre balanse i kostholdet, mer av de gode og viktige næringsstoffene og mindre sukker, salt og fett i det daglige kostholdet. Det er noe vi tar på alvor, sier Malm.

Han mener at TINE har både ressursene, lokal forankring og troverdighet for å bidra til en bedre folkehelse.

Del din melkeskål

Kampanjen går ut på å oppfordre kolleger, venner og familie til å ta bilder av at de skåler i melk. Bildet kan postes på Facebook, Instagram eller Twitter og kan tagges med #worldmilkday og #melkeskål.