Vil gå tur med Kong Harald

I følge en fersk undersøkelse gjennomført av Norstat for TINE er turgåing den aktiviteten nordmenn flest foretrekker. Da de ble spurt om hvilken kjent person de aller helst ville ha gått med, svarer flest Kong Harald. Dronning Sonja var også på topp 10-listen.

Onsdag 10. mai er Verdens aktivitetsdag. I en undersøkelse gjennomført av Norstat for TINE, sier 7 av 10 de motiveres av å finne en treningsform som de synes er gøy og de føler de mestrer. Den aktiviteten nordmenn flest foretrekker er turgåing.

– Nordmenn elsker å gå på tur og den gode nyheten er at det ikke skal mer til! All form for bevegelse er positivt og bare 30 minutter hver dag holder, sier Anne Marie Skjølsvik, ernæringsfysiolog i TINE.

Kongeparet foretrukket blant kjendisene

Når de blir spurt om hvilken kjent person de helst ville ha med seg på søndagsturen var det Kong Harald som tronet listen, kun slått av eget selskap og kjæreste/ektefelle. Også Dronning Sonja var blant topp 10.

– Kongeparet har alltid hatt en unik plass i det norske folkets hjerter så det er nok ikke overraskende at de troner i toppen, sier Skjølsvik.

Vil aller helst gå alene

Selv om det ble spurt om hvilken kjent person vi ville gå tur med var det aller flest som svarte at de aller helst ville gå alene.

– Dette tyder på at det å gå tur er en form for mental avkobling og måte å stresse ned for mange av oss, sier Skjølsvik.

Om Balanserapporten 2017:

Rapporten presenterer hovedsakelig funn fra en undersøkelse utarbeidet av TINE. Datainnsamlingen er gjennomført av Norstat i januar 2017. Den ble gjennomført på nett med 1 001 respondenter i et representativt utvalg av den norske befolkningen over 15 år. Hele Balanserapporten 2017 og rådatafiler med regionale nedbrytninger finnes på tine.no.

For nærmere informasjon, kontakt:

Anne Marie Skjølsvik, ernæringsrådgiver i TINE: 928 61 395 / anne.marie.skjolsvik@tine.no