TINE gjør den norske melka konkurransedyktig

Meierisjef Oskar Aarnes ønsket velkommen. Glede og takknemlighet preget hans velkomstord.

- I dag er gleden stor. Gleden over å ha lykkes, gleden ved å ha kommet så langt som vi er nå, gleden ved å endelig kunne sette fokus på drift og utvikling. Jeg er takknemlig for at Konsernstyret og Konsernledelsen våget å satse på oss på Frya. Jeg er takknemlig for at vi har sikret 150 arbeidsplasser og 500 familier i Gudbrandsdalen. Jeg er takknemlig for at vi har medarbeidere som har stått på i denne krevende utbyggingsperioden hvor vi hver dag også må levere kvalitetsprodukter, sa Aarnes.

TINE gjør den norske melka konkurransedyktig

- Det er viktig med sterke selskap som TINE som kan satse sterkt på produktutvikling og innovasjon. Dette skaper grunnlag for et landbruk i hele landet. Jeg er opptatt av å ta vare på konkurransekraften i norsk næringsmiddelindustri. Det er en viktig premiss for et landbruk i hele landet, sa Dale.

Statsråden takket TINE for evnen til omstilling.
- Det er viktig å ta nye produktområder. Importen øker trass tollvernet. Vi må gjøre den norske melka mer konkurransedyktig. Det gjør TINE. Denne satsinga på Frya er et eksempel på det, sa Dale.

- Utbyggingen her på Frya er en suksesshistorie som er i en startfase, Jeg ønsker dere lykke til med god og effektiv drift, avsluttet ministeren.

Krevende utbygging

Konsernsjef Hanne Refsholt takket ledelsen på Frya med meierisjef Oskar Aarnes i spissen og alle medarbeiderne på Frya.
- Jeg vil berømme ledelsen og medarbeiderne våre på Frya. Det er krevende å bygge ut et meieri og samtidig opprettholde produksjon og daglig drift. Samtidig som vi bygger må vi levere, hver dag og med riktig kvalitet. Jeg er imponert over at dere har greid det, sa Refsholt.

En stor dag for TINE, men også for norske forbruker

- Dette er en dag jeg har gledet meg til. Jeg har fulgt nøye med på utbyggingen på Frya, men det er først i dag jeg får se resultatet med egne øyne. Dette er selvsagt en stor dag for dere på Frya og for hele TINE, men det er også en stor dag for Norges forbrukere, sa konsernsjefen.

Bakgrunn i markedet

- TINE er glad for at Regjeringen setter mat og ernæring på dagsorden. Det handler om mat som er bra for kroppen og mat som er bra for kloden vi bor på, og som samtidig smaker godt. Det handler også om å gjøre det litt lettere å velge sunt. Det bringer oss over til bakgrunnen for satsningen på Frya. Det er et sterkt fokus blant forbrukerne på sunnhet og helse. Ny filtreringsteknologi på Frya åpner nye muligheter for å lage proteinrike produkter med lavt innhold av sukker og fett. Dette er bakgrunnen for at TINE satser 400 millioner på Frya, sa Refsholt.

Imponert over HMS-arbeidet

- Utbyggingsprosjektet er så langt gjennomført uten en eneste skade med fravær. Jeg vet dere har jobbet systematisk med opplæring og oppfølging fra dag en. Det gir resultater. Her har både ledelsen, medarbeiderne, entreprenørene og leverandørene sammen gjort en stor innsats, avsluttet konsernsjefen.

Har holdt både budsjett og fremdriftsplan

Konserndirektør Per Ivar Berg orienterte mer detaljert om prosjektet som er gjennomført i tre faser, først nybygget, så nytt ysteri for Cottage Cheese og til sist nytt yoghurtanlegg.
- Dere har levert både på fremdriftsplan og på budsjett, sa Berg. Konserndirektøren takket medarbeiderne, ledelsen, leverandørene og prosjektledelsen for vel gjennomført prosjekt.