TINE og Fjordland vant designpris

Norsk design- og arkitektursenter (DogA) har tildelt TINE utmerkelsen «Merket for god design» for jobben som er gjort på TINEs smørbeger.

Juryen begrunner utmerkelsen med at Tines redesign av sine smørbeger er et eksempel til etterfølgelse. Emballasjen er svært enkel å åpne - pakningen har en ergonomisk utfasing i lokket og kan åpnes med en penn. Emballasjen tilfredsstiller alle krav til universell utforming. Lokket er også felles for alle Tines smørmerker.

Legger til rette for resirkulering

Tine får mange plusser for å legge bedre til rette for resirkulering. Emballasjen består ikke både av kartong, aluminium og plast, noe som vanskeliggjør resirkulering, men utelukkende av resirkulerbar plast. Tine har fått gode tilbakemeldinger fra kunder og konkurrenter som har utviklet liknende emballasjer. Et imponerende arbeid, skriver juryen i sin begrunnelse.

– Vi gjennomførte en rekke brukerintervjuer der vi blant annet oppdaget at folk var mye mer uvillige til å kildesortere dersom de måtte separere materialer, for eksempel papirbeger, plastlokk og aluminiumsfolie. Derfor la vi stor vekt på å få alle delene til emballasjen i det samme materialet. Alle delene i det nye designet kan kildesorteres som plast, sier Morten Aas, leder iTINE FoU Emballasje og Design.

Bremykt på toppen

Den nye emballasjen ble lansert høsten 2011, og siden den gang har omsetningen på TineSmør, Bremykt og Brelett økt med 65 prosent. I dag er Bremykt 520g det mest verdifulle produktet i hele smør- og margarinkategorien, mens både Brelett 520g og Tine Meierismør 250g ligger inne på topp10-listen.

– Funksjonell og tidsriktig emballasjedesign har sin del av æren for denne suksessen. Det tok heller ikke lang tid fra lansering og til noen av konkurrentene våre «lot seg inspirere» av designløsningene våre. Det tar vi som et tegn på vellykket innovasjon, sier Aas.