Smart-idrettsmat

Smart idrettsmat

TINE ønsker denne sommeren å slå et ekstra hardt slag for smart idrettsmat. – Ofte er det bare små og enkle grep som skal til for å spise sunnere og riktigere, sier klinisk ernæringsfysiolog Anne Marie Skjølsvik.

Ikke minst gjelder dette kiosk- og serveringstilbudet på idrettsarrangementer, et av de viktigste temaene det skal fokuseres på. Der er forbedringspotensialet spesielt stort.

– Vårt intensiverte engasjement på dette området, framfor alt rettet mot barn og unge, handler først og fremst om å ta samfunnsansvar, understreker TINEs sponsorsjef, Ann-Kristin Syversen. TINEstafetten og TINE Fotballskole er de store flaggskipene og i løpet av rundt 20 år har til sammen over to millioner barn og unge deltatt på disse populære massemønstringene. 

Sammenheng næring-prestasjon

– For at kroppen skal yte sitt beste, er det viktig å gi den riktig påfyll gjennom hele dagen. Dette er det god faglig dokumentasjon for, utdyper Anne Marie Skjølsvik, ernæringsfysiolog hos TINE.

– Hvordan man bruker kroppen og hva man spiser, påvirker både helse, humør og prestasjoner i det daglige. Et variert og balansert kosthold med god måltidsrytme gir et godt grunnlag for at hode og kropp skal fungere optimalt.

Skjølsvik understreker viktigheten av å spise godt og riktig før trening eller konkurranse.

– Hvis ikke, har du et dårlig utgangspunkt. Da vil du etter hvert føle deg uvel, bli svimmel eller få hodepine. Men ikke nok med det – du vil raskt merke at du ikke klarer å få tatt ut potensialet ditt, det du vet du er god for. Møt derfor opp med nok energi i kroppen for å ha tilstrekkelig overskudd til å gjennomføre det du skal.

Under og etter aktivitet

 Men det er også viktig med «vedlikehold» underveis.

– Hvis aktiviteten varer under en time, holder det med påfyll av væske underveis. Minst et par desiliter hvert kvarter. Hvis ikke, klarer verken kropp eller hode å yte sitt beste. Skal du være i aksjon lenger, bør du også tilføre kroppen ekstra energi i form av karbohydrater, for eksempel banan eller rosiner.

– Når du er ferdig, må du få i deg nok drikke, særlig på varme dager, og spise noe for å fylle opp lagrene igjen og få kreftene raskt tilbake, framholder hun.

Sunnere alternativer

TINE ønsker også å bidra til at idrettsmaten på arrangementer blir smartere, i form av sunnere og mer næringsrike alternativer.

– Vi ser veldig ofte at det serveres mye dårlig mat på idrettsarrangementer. Tilbud som går igjen i salgsbodene er pølser, vafler og sjokoladekake. Med enkle grep kan man endre på dette, og oppnå en enda bedre effekt. For eksempel kan pølsene erstattes med wraps eller grove rundstykker, sjokoladekaken med grove vafler eller havreboller, påpeker ernæringsfysiolog Anne Marie Skjølsvik.

Du kan laste ned vår smart idrettsmat brosjyre her.

 

Oppskriften på en god start

TINE ønsker å bidra til en god start, ikke bare på dagen men også på livet – i form av gode spise- og levevaner. Her er oppskriften:

  • Start dagen med en god frokost.
  • Vær aktiv – minimum 60 minutter fysisk aktivitet hver dag.
  • God næring gir god læring – konsentrasjonen blir bedre.
  • Spis riktig – smart mat gir nødvendig overskudd.
  • Vær engasjert og bry deg om andre.
  • Nok søvn og hvile er viktig for å prestere, både på skolen og i fritiden.