Gutt spiser yoghurt

De gode vanene

Vi har alle ulike ønsker og behov når det gjelder kosthold og hvordan vi holder oss i aktivitet. Dette er ikke minst avhengig av hvor vi befinner oss i livet, alder, livssituasjon, helsetilstand, interesser og plikter. Men én ting mange har felles er ønsket om å ha en god balanse i hverdagen. Balanse mellom mat og trening, familie og venner, jobb og fritid, kos og hverdag.

Helse og sunnhet er en grunnleggende og omfattende metatrend. Folk betaler gjerne litt ekstra for mat og drikke de opplever er bra for dem, og som dekker deres helsebehov. Samtidig er det store sosiale forskjeller både når det gjelder interesse, kunnskap og muligheter. For en markedsaktør innebærer det et stort potensial i å lykkes med å posisjonere seg på sunnhet og helse, samtidig er det et stort ansvar å ta hensyn til ulikhetene. Det skal være mulig for alle å velge et kosthold som er bra for dem.

En bærebjelke i norsk kosthold

Melk er, og har alltid vært, en bærebjelke i norsk kosthold. Proteiner av høy kvalitet, kalsium, jod, vitamin B12 og mange andre stoffer som kroppen trenger hver dag gjør at vi med stolthet kan kalle råvaren vår for naturens egen styrkedrikk. Samtidig må vi ta inn over oss at dagens kostholdsutfordringer i mindre grad handler om å få nok av viktige næringsstoffer, og i større grad om det vi får for mye av. Overvekt og fedme gir negative effekter på både fysisk og psykisk helse, og med en redusert forventet levealder som resultat. Samfunnskostnadene som er forbundet med dette er vesentlige, både direkte og indirekte.

Vi tar ansvar

TINE ønsker å gi barn og unge, voksne og eldre produkter og veiledning som er tilpasset akkurat deres behov. Vi har kompetansen og de ressursene som skal til. Våre produkter er også bidragsytere til inntaket av mettet fett, tilsatt sukker og salt – som helsemyndighetene ønsker at nordmenn flest reduserer i kostholdet sitt. Dette er et ansvar TINE tar på alvor. Vi har en lang verdikjede, helt fra fôret kuene spiser, til det ferdige produktet som er å finne hjemme hos hver enkelt av oss. Vi må derfor se på alle ledd i verdikjeden for å se om det er endringer vi kan gjøre som kan ha en positiv påvirkning på folkehelsa.

Det bør ikke være en motsetning i å levere kremfløten til 17. mai-kaka, og samtidig legge til rette for at folk kan gjøre sunne valg. Alt handler om balanse.

Og det er mye vi kan gjøre. Vi skal utvikle og tilby smakfulle produkter som passer både til hverdags og til fest.

Et naturlig valg

Vår jobb er å være best på å tilby gode og smakfulle hverdagsprodukter med lite tilsatt sukker, fett og salt. Vi skal jobbe med å utvikle nye og spennende produkter, men også jobbe kontinuerlig med å optimalisere smak og kvalitet på de vi allerede har. Målet bør være at alle velger litt sunnere produkter fordi de smaker så godt og derfor blir et naturlig valg. Sammen med ærlig og enkel informasjon om næringsinnhold og matvarens plass i kostholdet skal vi gjøre det enkelt og fristende å ta de sunne valgene. For til sjuende og sist er det forbrukeren som skal ta valget.

Artikkelen er hentet fra TINEs Årsrapport for 2015.