Par trener sammen. Trening som styrker skjelettet, foto: iStock

Trening som styrker skjelettet

Som alt annet i kroppen blir også skjelettet vårt svakere med årene. Noe av det viktigste vi selv kan gjøre for å få et sterkere skjelett, er å mosjonere.

Et skjelett som ikke utfordres av bevegelse, mister fort styrken og blir sprøere. De beste aktivitetene for å motvirke svakere skjelett, er de som utsetter kroppen for enten trykk eller støt. Løping er et fint eksempel på en slik aktivitet. Men ikke alle kan løpe, eller liker det rett og slett ikke. Da kan aktiviteter som aerobic, stavgang, dans og styrketrening være gode alternativer.

Finn en treningsform du liker

Det viktigste er at du finner en treningsform du liker og kan greie å gjennomføre 2 - 4 ganger per uke. Her kan du godt velge flere forskjellige aktiviteter - da blir ikke treningen så ensidig, og det blir kanskje lettere for deg å holde motivasjonen oppe og gjennomføre treningen over tid. 

Par trener med ball.

Stamp skjelettet sterkere

De små støtene som oppstår når du går riktig med staver, har også positiv effekt på skjelettet. Hver gang du setter staven i bakken, gir det et lite støt opp gjennom armene som gjør knoklene sterkere.

Vibrasjonsplater, et treningsapparat du står på mens det vibrerer, bygger på et tilsvarende prinsipp. Her sendes en mengde vibrasjoner opp gjennom kroppen som nærmest stamper skjelettet sterkt. Baksiden med trening på vibrasjonsplate er at du ikke kommer deg ut i naturen og treningen får en annen dimensjon enn utendørs aktiviteter, som blant annet løp, gange, stavgang.

Par jogger sammen

8 effektive aktiviteter for å få et sterkere skjelett:

  1. Løping
  2. Styrkeøvelser/styrketrening
  3. Ballidretter
  4. Hoppe tau
  5. Stavgang
  6. Aerobic
  7. Dans
  8. Gå i trapper/all form for gange