Styrketrening: Bruk egenvekt til å trene hele kroppen!

Som nybegynner innen styrketrening er det fryktelig lett å bli usikker. Her får du et flott treningsprogram for deg som ønsker å komme i gang, eller en økt du fint kan bake sammen med eksisterende trening!

Du har sikkert dratt på gymmen og tenkt: «Eh, hva gjør jeg egentlig her? Jeg har virkelig ikke peiling på hvordan noen av disse greiene skal brukes.» Eller hva med: «De andre her er så mye mer trent enn meg, og kommer sikker til å kikke hvis jeg begynner å løfte vekter.» Eller er du av typen som går rett i forsvar og bruker tid som en unnskyldning for lite trening?

Dette er slettes ikke uvanlig, og heller ikke særlig rart om du tenker over det.

Selvbevisst som nybegynner

Om du ikke er vant med å trene og ennå ikke er så god på det, er det lett å bli usikker og selvbevisst. Spesielt hvis en går rundt og speiler seg i andre på treningssenteret. Resultatet er liten tillit til egne ferdigheter og en hel del grunner til å la være å gå på trening.

Dette er så typisk for nybegynnere og man må bare gjennom det. På lik linje med andre ting krever trening øving, teknikk og læring for å bli flink.

Før du kaster deg ut på lange økter i studio kan du prøve deg på denne økta med egenvekt. Du trener hele kroppen, du får opp pulsen, du trenger kun deg selv og du trenger heller ikke stå blant masse folk om du synes det er ubehagelig. Økta også perfekt på feire, eller når du er på løpetur og har lyst til å bake inn en styrkeøkt i marka!

 

Styrkeprogram med egenvekt

Gjennomfør tre til fem runder med følgende:

  • 10 x push-ups. Klarer du å legge til et klapp mellom hver? Husk også at brede push-ups tar i brystet, og smale push-ups utfordrer tricepsen.
  • 10 x burpees.
  • 20 x knebøy. Legg inn et spensthopp mellom hver hvis du klarer!
  • 10 x sideplanke på hver side med beinhev.
  • 2 minutter med planke.

Et lite tips er å ta tiden på første runde og ha som mål og holde same tid på kommende runder. Du kan også legge til flere øvelser og flere runder.