Løper ute i det fri, foto: iStock

Slik unngår du beinhinnebetennelse

Beinhinnebetennelse er en plage som rammer mange løpere. Ingrid Kristiansen forklarer her hva som kan være symptomer, hva som er lurt å gjøre dersom du får beinhinnebetennelse og hvordan du selv kan forebygge beinhinnebetennelse.

Symptomer på beinhinnebetennelse

  1. Smerter på forsida eller innsida av leggen mens du trener eller etter trening.
  2. Murrende smerter etter hard belastning. Etter hvert kommer også denne smerten ved lav belastning og/eller når du sitter stille.
  3. Du kan bli hoven over beinet der det gjør vondt, og dersom betennelsen varer lenge kan du kjenne ømme knuter langs beinet.

Basert på hvor det gjør vondt, er det som regel lett for legen å stille diagnosen beinhinnebetennelse. Så lenge det ikke er mistanke om at du har brudd i leggen trenger du kun en vanlig legeundersøkelse for å påvise/avvise beinhinnebetennelse. 

Løper ute i det fri to stykker

Behandling av beinhinnebetennelse

Behandling av beinhinnebetennelse går ut på å dempe betennelsen og lindre smerten. Selv har jeg god erfaring med å bruke kompresjonsstrømper de gangene jeg har tendenser til beinhinnebetennelse.

En forsøker så langt det lar seg gjøre å bruke avlastning som behandlingsmetode, men hvis dette ikke hjelper kan det være behov for operasjon.

Hva kan du gjøre selv?

Du bør trappe ned på aktiviteten, slik at muskulaturen som er betent får hvile. En løsning er å trene på andre ting enn det du vanligvis gjør for å endre belastningspunkt. Eksempelvis å bytte fra løping til sykling eller svømming eller annet.

Riktige såler

En analyse av løpestilen din kan være lurt. Her kan du finne ut om overpronerer. Det betyr at belastningen blir størst på innsiden av foten når du går eller løper. Hvis du har overpronasjon, bør du kjøpe treningssko som jevner ut det skjeve. Du kan også benytte deg av riktig tilpassede innleggssåler i skoene.

Medikamentell behandling

Behandling med medisiner har sjelden noen god effekt. Dersom du har akutte smerter i korte perioder kan du prøve å ta betennelsesdempende medisin over en kort periode, men da med veiledning fra lege. Det er ikke lurt å behandle seg selv med medisiner over tid. Det kan gjøre vondt verre.

Dame løper i skogen

 

Kirurgisk behandling

Dersom egenbehandling og medisinsk behandling ikke hjelp, kan en prøve med operasjon. Operasjon blir vurdert etter at du har prøvd med all annen behandling i tre til seks måneder.

Operasjonen går ut på å «løsne» senehinnen som ligger rundt muskelen, slik at muskelen får mer plass. Etter operasjonen får du en komprimerende bandasje som du skal ha på i åtte til ti dager. Du må gå på krykker i om lag ei uke. Etter fire til seks uker kan du begynne å trene. Operasjonen er vellykket for 80 – 90 prosent av de som tar den.

 

Forebygging – noen huskeregler 

Når du begynner og føle deg bedre og klar til å trene, er disse huskereglene gode å ha i bakhodet:

1. Unngå hardt underlag

Prøv å unngå og springe på hardt underlag som asfalt.

2. Gode sko

Bruk gode sko, som er stabile og gir god demping. 

3. Så liten belastning som mulig

Legg om treninga eller trapp ned dersom du begynner å få vondt i leggen. Sykling, gåing, ski og svømming er treningsformer som gir liten belasting på leggen.

4. Fysioterapi

Fysioterapi er lurt – da får god oppfølging av kompetente personer.

 

 

Det er viktig at treningen er allsidig og ikke overbelaster det området som gjør vondt.

De fleste blir kvitt beinhinnebetennelse ved å hvile og trene på andre måter som ikke belaster leggen. Beinhinnebetennelse har likevel en tendens til å komme tilbake. Noen får kroniske plager som ikke vil forsvinne. Som nybegynner er det særlig viktig å ha forsiktig progresjon.