YT Holmenkollstafetten

Løpeteknikk

Vi har samlet noen løpeteknikk- og stafett-tips for deg, slik at du skal få mest mulig ut av løpingen din eller gjør best mulig innsats i det løpet du skal delta i.

Hva er god løpeteknikk?

God løpeteknikk er noe av det viktigste for å prestere godt i konkurranser som for eksempel stafett.

  • HUSK: du skal opp og frem! Ikke bli sittende, men vær sterk i kjernemuskulatur og legger
  • Lær deg å tåle melkesyre! Derfor er det viktig med en hard gjennomkjøring et par uker før en konkurranse.
  • Ikke start alt for hardt! Blir du altfor stiv og har halve løpet igjen taper du mye tid. Følelsen av å løpe fortere siste halvdel og ta igjen andre er mye bedre :-). Og det gir et bedre resultat for laget.
  • Jogg gjennom løypa for å finne ut omtrent hvor du er halveis

Tips til nedoverbakkeløping

  • Len kroppen fremover
  • Rull nedover, ikke stem imot
  • Ha en god frekvens. Ikke for lange steg, heller høy frekvens

Tips til oppoverbakkeløping

  • Kort ned steglengden
  • Se fremover - ikke ned i bakken
  • Spark godt ifra og hold oppe frekvensen

 

LYKKE TIL :-)