Jack-Waitz-Holmenkollstafetten

Jack Waitz´ 5 beste tips før YT Holmenkollstafetten

Jack Waitz (67) er tidligere trener og ektemann til løpedronningen Grete Waitz, og vet det meste som er verdt å vite om å delta i løp. I tillegg er han er spesielt glad i YT Holmenkollstafetten. «Vårens vakreste eventyr» som løpet ofte blir kalt, har blitt allemannseie, med alt fra toppidrettsutøvere til mosjonister på deltakerlista. Ikke alle stiller med toppformen inne, og for mange er dette sesongens første - og kanskje eneste - løp. Hvis du er en av dem, er det ingen grunn til å fortvile.

1. Løp gjennom etappen din

– Treningsmessig er det lite å hente den siste uken. Derimot kan det være nyttig å gå gjennom løypen eller etappen i forkant. Selv om etappen din er på asfalt, kan mesteparten av treningen foregå på mykere underlag.

Hele YT Holmenkollstafetten er filmet, og har du ikke anledning til å teste ut i løypa, kan det være lurt å se denne filmen. Eventuelt kan du møte opp tidlig på løpsdagen og teste den da. Å møte opp i god tid er forresten et godt tips uansett.

2. Kutt ned på treningen

– De siste 2 ukene før et løp skal du kutte ned treningsmengden med 30 prosent. Siste uken reduserer du med 50 prosent. Et godt tips er å aldri trene hardere enn at du går hjem og føler at du kunne gjort mer.

Selv om du ikke har trent optimalt fram mot løpet, er det ingen grunn til å begynne med noe nytt i siste liten. Det vil bare gjøre deg støl og kan gi skader. Du skal være skikkelig oppladet til start.

3. Spis riktig - også dagen før

– Du bør ikke spise de siste to timene før løpet. Sørg for væske, men ikke overdriv drikkingen heller. Før lengre løp kan det være klokt å tenke på hva du spiser allerede dagen i forveien. Da bør du få i deg en skikkelig sunn og god lunsj og middag. Sørg for å spise karbohydrater.

På selve løpsdagen bør frokosten tilpasses løpsstart. Begynner du tidlig, bør du spise lett.

Energibarer og gel er fint for lengre løp, men ikke noen nødvendighet i Holmenkollstafetten.

morning-workout-in-the-city-000060487062_Small

4. Ikke kle deg for varmt

– Vi nordmenn har en tendens til å kle oss etter kalenderen mer enn været. Generelt vil jeg si at du nesten ikke ha kan på deg for lite klær! Den ideelle løpetemperaturen er mellom 10 og 15 grader, og selv løper jeg i shorts så snart det er over 8 grader. Ull og super bør du unngå, det er ingenting som er mer irriterende enn å bli for varm.

Ikke ta på deg treningstøy du er redd for, slik at du kan la det ligge ved vekslingspunktet. Før pleide vi å si at den du veksler med tar med klærne dine, for det kan være greit å ha på seg noe etter endt løp. Man blir fort kald etter løping, og jeg har opplevd å løpe Holmenkollstafetten i sludd...

5. Beveg deg etter løpet

– Det er ikke dumt å tøye ut etter løpet, men vel så viktig er det å bevege seg. Sannsynligheten er stor for at du får melkesyre, for det går jo fort. Da er det viktig å gå eller jogge litt etterpå. Det bør gå av seg selv på YT Holmenkollstafetten, for det er jo lange avstander mellom etappene og målområdet.

Det er også viktig å berømme seg selv i etterkant. Samle laget til en sosial stund, noe jeg har inntrykk av er blitt ganske vanlig, legger Waitz til. For det skal være morsomt å delta i løp.