Hent ut det beste av deg selv med mental trening

Er du midt inne i forberedelsene til et maraton, sykkelritt eller triatlon? Du har trent godt og utstyret er klart, men da gjenstår spørsmålet: Har du viet noe tid til mental styrketrening?

Sørger du for å være godt mentalt forberedt til en konkurranse er sjansen større for at du får ut maks når startskuddet går. God mental styrke på konkurransedagen kan rett og slett være det som gjør at du får ut det lille ekstra i Birkebeineren, Trondheim-Oslo, Skåla opp, Oslo Maraton eller Norseman. Det handler om å pushe grenser, kjenne syra og føle gleden over utvikling og mestring. Ta nye steg!

Stoppeklokka lyver ikke

Utfordringene og opplevelsene i idretten står i kø, for den som vil. Målene setter vi selv. Noen ganger lykkes vi, andre ganger ikke. Men målestokken for hva som er suksess er alltid vår egen. Ærlighet, fullt eierskap, ingen unnskyldninger – for stoppeklokka lyver ikke. Prestasjonen er vårt eget ansvar, og den speiler hva vi har lagt ned av trening, hvor godt vi har gjennomført konkurransen og hvor godt vi har forberedt oss mentalt.

Mental styrke gjør at enerne lykkes

Enerne i idretten lykkes fordi målene betyr mer, sitter dypere i hjerterota og fordi veien til målet er skarpt analysert. De lykkes fordi de er gode på avspenning og spenningsregulering, på å tolke nervøsitet positivt, på å bruke energien godt inn mot start og etter at startskuddet går. De aller beste har tatt seg jobben med å visualisere, se for seg, føle, tenke på hva som kan oppstå underveis i konkurransen og de har tatt gode valg på forhånd. I tillegg har de etablert og planlagt en positiv indre dialog, samtale, med seg selv som bringer dem videre når det butter – når det gjør vondt.

Teknikker for mental styrketrening

De beste i idretten lykkes fordi de er sterke på bunnlinja i Olympiatoppens modell for mental trening. Den inneholder de fire mentale basisteknikkene: målsetting, avspenning, visualisering og indre dialog. Dette er fire enkle verktøy som kan utvikles, trenes og styrkes. Man kan bruke de fire enkle verktøyene til å bygge mentale ferdigheter som selvtillit, en stabil og sterk motivasjon i trening og konkurranse, evne til stressmestring, evne til konsentrasjon når det koker og evne til god spenningsregulering inn mot konkurranser.

Desto sterkere du er på bunnlinja, desto sterkere mentale ferdigheter, og du får desto større mulighet for å hente ut det beste av deg selv når det drar seg til i en konkurranse. Det gjelder enten du skal være med i VM, OL, Birkebeineren, Trondheim-Oslo, Skåla opp, Oslo Maraton eller Norseman.

Sterkere i hodet med mental trening

Til alle toppidrettsutøvere eller mosjonister med høye målsettinger og luftige ambisjoner: Med det mentale på plass går det raskere unna i løypa eller på landeveien, og selv på dager hvor kroppen ikke er helt på lag kan prestasjonen bli tålelig bra – eller til og med sterk – fordi du er sterk i hodet!

Idrettsutøvere er forskjellige, med ulike styrker, behov og forutsetninger. For noen ligger det systematisk mental trening bak resultatene, for andre ikke. Men det er én viktig fellesnevner for de som lykkes oftere enn andre, og det er et bevisst forhold til det mentale aspektet ved prestasjonen. Spørsmålet er dermed ikke om systematisk mental trening er nødvendig for å lykkes i idrett, men hvem som trenger det, hva de bør trene på og hvordan treningen skal utformes.

Mental trening er ikke noe hokus-pokus. Det hjelper lite med mental trening, hvis du ikke har trent godt nok på andre måter. Men gitt at treningsjobben er gjort, at forberedelsene har vært gode, så kan mental trening være det som hever deg til neste nivå, det som gjør at du går et kvarter raskere i Birkebeineren eller det som gjør at du klarer å senke tiden din med en halv time – minst – i Trondheim-Oslo.

For en enkel og god innføring i Olympiatoppens modell for mental trening anbefales boka Idrettens Mentale Treningslære, skrevet av Anne Marte Pensgaard og Even Hollingen.