Kombinertlandslaget på skitrening på Sognefjellet

Kombinertgutta om kosthold

Kombinertgutta trener for fullt frem mot neste sesong og spesielt mot VM i Falun i februar. Det er ikke tilfeldigheter som avgjør hva de får i seg av mat og drikke. Vi har snakket med Magnus Moan og Jørgen Graabak.

Magnus Moan har gitt oss et innblikk i hvordan han spiser og drikker i forhold til trening og konkurranser.

Hvordan lader du opp til en skikkelig hard treningsøkt?

Da begynner jeg å forberede meg mentalt i flere dager i forveien. Jeg har gjort klart alt dagen før, og har klare arbeidsoppgaver jeg skal gjennomføre under økta.

Har du noen spesielle rutiner for hva du spiser og drikker før, under og etter konkurranse?

Vi har en veldig lang konkurransedag, med hopprenn som regel kl.10 og langrenn kl 14.00 eller senere.
Jeg spiser en lett og sunn frokost, for å ikke være for oppblåst til under hopprennet. Jeg er ferdig spist 1,5 time før start. Rett etter at jeg har hoppet, begynner jeg å ta inn næringsrik mat og drikke.

Hva er et sunt kosthold for deg?

  • Regelmessige måltider
  • Mye frukt og grønnsaker
  • Variert

  Moans viktigste kostholdsråd:

  • Spist variert!

  • Spis ofte,  5 - 7 ganger om dagen!

  • Næring rett etter trening korter ned restitusjonstiden!

  • HUSK: Drikk masse!

 

Magnus kaller sin favorittmiddag for Moans Skattekiste:

Moans skattekiste: Laks med MASSE gode grønnsaker, ris, kesam med sweet chili. Helt nydelig!

Graabaks oppladning til harde treningsøkter

 

Jeg passer på å få nok hvile, tilstrekkelig med væske og riktig ernæring fra og med 24 timer før en viktig økt. Når jeg snakker om riktig ernæring mener jeg riktig mat og drikke i forhold til typen økt jeg skal gjennomføre. Om det er en hard utholdenhetsøkt ønsker jeg for eksempel å få i meg nok karbohydrater.

"Det er ekstremt viktig for meg å vite hva jeg trenger, og å ha gode rutiner slik at jeg vet at jeg får i meg nok næring til å yte maks"

 

Jørgen Graabak om kosthold

 

Har du noen spesielle rutiner for hva du spiser og drikker før, under og etter konkurranse?
I min idrett har vi ofte veldig kort tid fra vi er ferdige i hoppbakken til vi skal ut å gå langrenn. Dermed er det ekstremt viktig for meg å vite hva jeg trenger, og å ha gode rutiner slik at jeg vet at jeg får i meg nok næring til å yte maks. Hva jeg trenger har jeg vært igjennom mange tester for å finne ut av. Jeg velger å få riktig væskebalanse og nok næring igjennom å drikke sportsdrikke og å spise enkel brødmat. Hva gjelder mengde av de ulike tingene er det store individuelle forskjeller, her må man bare finne ut hva som er best for seg og sin kropp. Under konkurranse har jeg ingen inntak, men tiden etter konkurransen er veldig viktig. Etter målgang er det rett inn med en YT restitusjonsdrikk, samt at jeg passer på å få i meg et godt sammensatt måltid innen én time etter endt økt. Da er jeg allerede godt igang med arbeidet for å bli klar for neste dag!


Hva er et sunt kosthold for deg?
Variert, mye frukt og grønt. Og ikke minst, nok mat!


Har du noen favorittmiddag?
Andebryst med ovnsbakt fiken!

Nevn 3 kostholdsråd du vil gi til andre som ønsker å bli gode idrettsutøvere:

  • Spis nok!
  • Spis Variert!
  • Spis mye frukt og grønt!