treningsguide-november, foto: yayimages

Treningsguide: November

I november blir høst til vinter. Er vi heldige kommer den første snøen og vi kan boltre oss i skiaktiviteter, men hva om snøen uteblir? Å trene hjelper både på form og humør, og det finnes heldigvis både inneaktiviteter og utearrangement som kan lyse opp årets kanskje kjipeste måned.

At energinivået faller er noe de fleste kjenner på i novembermørket, men hvis du trener regelmessig vil treningen bidra til mer overskudd i hverdagen. Selv om november for mange er en innemåned, er det fortsatt mulig å ta turen ut hvis du har riktig utstyr. Som en ekstra motivasjonskilde til treningen, er det en god idé å melde seg på ett arrangement eller to.

Tre tips på veien

  1. Sko deg riktig

    Det går fint an å løpe ute på denne årstiden, det gjelder bare å kle- og sko seg etter vær og føre. Når snøen og isen kommer kan det være greit å ta noen forhåndsregler. En hodelykt kan også være en god investering i vintermørket. Løp gjerne i rolig tempo, intervall- og hurtigere økter kan du ta på tredemølla.
  2. Unngå pauser

    Det er ikke mange treningsøktene du kan miste, før det merkes på formen. Prøv å holde deg til faste rutiner, og avtal gjerne med en venn, slik at du forplikter deg til treningsøktene. 
  3. Sett mål for neste år

    Det er lettere å motivere seg for trening når man har et mål. Maratonsesongen virker kanskje langt unna, men du kan ikke ligge på latsiden nå hvis du ønsker å delta i langdistanseløp til neste år. Tenk langsiktig.

Arrangementer