treningsguide desember trening i desember

Treningsguide: Desember

Desember er tiden for jul og kos. Selskapelighetene står i kø og overalt er det noe godt å spise. Lurer du på hvordan du skal få lurt inn noen treningsøkter mellom ribbe og julebord?

Vi har funnet noen ekstra sosiale og hyggelige aktiviteter til deg for i et friskt pust i bakken i en hektisk førjulstid.  Ditt fremtidige januar-selv vil takke deg for den innsatsen du legger inn nå.

3 treningstips i desember

1. Ikke dropp treninga

Søtsaker og fet mat gjør at formen dabber av raskere enn vanlig, så prøv å holde deg til det faste treningskjemaet – også i jula. Skulle det likevel ikke gå, husk at et par korte treningsøkter er bedre enn ingen.

2. Ta med familien på tur

For mange er høytid familietid, og det kan være vanskelig å forlate familien for en treningstur på egenhånd. Ta heller med hele familien ut på en gå- eller skitur, bare husk å kle dere godt.

3. Bli inspirert av nytt utstyr

Mange finner nytt treningsutstyr under juletreet, og få ting motiverer mer enn splitter nytt treningsutstyr. Få det på og kom deg ut!

 

Skøyter i spikersuppa, hele desember 

Midt på Karl Johan kan du gå på skøyter i hele desember, dette er et tilbud fra Oslo Kommune som er like gøy for både store og små. Trenger du en pause fra julehandelen er dette en perfekt sosial aktivitet du kan dele med familie og venner. Du kan ta med skøyter selv, eller leie et par i skøyteboden.

Nærturer i Oslo, hele desember

I hele desember arrangerer DNT Oslo og Omegn en rekke nærturer rundt omkring i Osloregionen, informasjon om tidspunkt og oppmøtested får du på DNT sine hjemmesider. Som en del av prosjektet ”Aktiv i 100” ønsker DNT å få flere ut på tur, og arrangerer derfor lette, sosiale turer i nærheten av der folk bor.

Aktiv til 100 - Fløyen, 1., 8. og 15. desember

Aktiv til 100 er et lavterskeltilbud fra Bergen og Hordaland Turlag, tanken er at fysisk aktivitet og gode naturopplevelser skal være tilgjengelig for alle. Turene er av den enkle sorten, og det legges stor vekt på det sosiale felleskapet.

Hovdenrennet, 12. desember

Hovdenrennet er et skirenn for både store og små. I år har arrangørene flyttet rennet en uke senere i tid slik at det forhåpentligvis rekker å komme masse snø frem til rennstart. Påmelding er nødvendig innen 07.12, og de aller minste betaler ikke startavgift.

Magni maraton, 12. desember

Magni Maraton er et såkalt Cannonball-løp, det vil si at du som deltager sørger for deg selv, og er ansvarlig for egen tidtaking. Mål og start er på Stavset i Trondheim, og det er premie til alle. Påmeldingsfrist er 11.12.

Svarte natta, 17. desember

Hvorfor ikke omfavne mørket på en av årets mørkeste dager? DNT Haukli Fjellstue inviterer på topptur for dere som er litt lei av julemaset. Det blir nok av tid til å se både stjerner og nordlys på turen opp, og kanskje litt pudder på vei ned? Pass på å ha utstyret på plass, påmelding er nødvendig.

Løplabbets Ribbemaraton, 27. desember

Tredje juledag arrangeres det årlige løpet, Ribbemaraton, fra Sandvika til Ski Storsenter. Dette er et rimelig og uformelt løp uten løypemerking og tidtaking. Påmelding er nødvendig, og startavgiften går til Kirkens Bymisjon.

Svarstadrennet, 27. desember

Svarstadrennet er et skirenn for skiløpere i alle aldre, fra G10 til UH senior. Dette er en fin mulighet til å komme seg opp fra sofaen og ut på ski i romjula.

Nyttårstrimmen, 31. desember

Tradisjonen tro arrangeres nyttårstrimmen, mellom Skien og Porsgrunn, på årets aller siste dag. Nyttårstrimmen passer for alle, og du kan bli del av en tradisjonsrik historie som løper helt tilbake til 1975. Dette er en spenstig måte å avslutte året på. Etterpåmelding er mulig.

Champagneultra, 31. desember

Etter å ha løpt 50km terrengløp på selveste nyttårsaften, fortjener man litt champagne. Blir du med på ultraløpet på Sessvollmoen avsluttes året med et bang!