Fristende milkshake

Milkshaketips

Heldigvis er det veldig enkelt å lage milkshake selv. Du trenger bare melk, gode, søte bær og noen isbiter.

Milkshake – naturlig søtet med frukt og bær

I klassiske milkshakeoppskrifter står ofte iskrem som en ingrediens.

Men du kan lage deilig, frisk milkshake helt uten.

Søt frukt og bær gjør også milkshaken frisk og god.

Slik får du riktig ­konsistens på milkshaken

Bruk frossen frukt og bær for å få den tykke, gode milkshaken.

Om du bruker friske bær kan du blande inn noen isbiter. Havregryn eller yoghurt gjør også konsistensen litt tykkere.

En moden banan er perfekt å lage milkshake av. Den gir milkshaken perfekt konsistens og god sødme.

Hvis du har tid, så skjær bananen i biter og frys den før du har den i milkshaken.

Kombinér det søte med det syrlige

Grønnsaker kan passe like godt som frukt og bær.

Prøv deg frem med smaker som

  • sitron
  • lime
  • bringebær
  • ingefær
  • spinat
  • stangselleri
  • krydder
  • nøtter,
  • frø og korn. 

Hvilken melk skal jeg velge?

Bortsett fra fett, inneholder alle melkevariantene like mye av melkens gode næringsstoffer. Hel Tinemelk passer godt i matlaging eller når du skal kose deg litt ekstra, fordi den gir en fyldig og rund smak.

Ønsker du et lettere alternativ kan du velge Lett Tinemelk eller magre varianter som Ekstra Lett Tinemelk, Skummet Tinemelk eller TINE Styrk.

TINE Styrk er en fettfri melk som er rik på kalsium og inneholder vitamin D og 50% mer protein sammenlignet med annen melk.

Du finner også økologisk Tinemelk i butikken.

Laktose­intolerant?

Ved å velge TINE Laktosefri melk kan du nyte en velsmakende milkshake som inneholder alle melkens gode næringsstoffer, selv om du ikke tåler laktose.

Vår laktosefrie melk finner du både som lett og ekstra lett melk.

I alle oppskriftene våre kan du enkelt erstatte vanlig melk med laktosefri eller laktoseredusert melk.

Hva er 3 om dagen?

Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter anbefaler 3 porsjoner melk eller meieriprodukter daglig for å sikre det anbefalte kalsiuminntaket i et ellers sunt og variert kosthold.

1 porsjon kan være ett glass melk eller tilsvarende mengde melk brukt på frokostblanding, i grøt, i kaffe, milkshake, osv.

Både hel, lett, ekstra lett og skummet melk inneholder like mye av proteiner, kalsium og alle de andre viktige næringsstoffene som melk er en så viktig kilde til i kostholdet vårt. Det er bare fettnivået i melka som varierer.

Melk er den viktigste kilden til kalsium og jod i norsk kosthold.

Som del av et aktivt liv med sunt kosthold bidrar kalsium i melk til å styrke og fornye bein og tenner.

Jod er viktig for hjernen og bidrar til god kognitiv- og psykomotorisk utvikling. Jod er spesielt viktig for gravide og små barn.