Psykolog Kristina Moberg

Psykolog Kristina Moberg

Kristina syns drømmen har for lite fokus og trenger å bli førstesidestoff!

Hvem er du og hva gjør du til daglig?

Jeg heter Kristina Moberg og er opptatt av menneskets psyke. Om meg selv har jeg avdekket at jeg er omtrent som katten, glad i å utforske omgivelser på egen hånd og liker å gjøre ting på min måte – samtidig avhengig av mye kontakt med familie og venner for å ha det bra. Jeg er vel en «fagnerd» som holder på med faget, psykologi, i fritiden, med psykologblogg.no, fast psykologgjest i God morgen Norge TV2 og skribentjobb, i tillegg til full jobb som psykologspesialist i en privat stiftelse. Det er så mange områder i psykologien som er spennende å utforske og faget er i en evig utvikling. Ellers er jeg glad i naturen, byliv og kunstopplevelser. Jeg dagdrømmer MYE! Og er stolt av det.

Hvorfor hadde du lyst til å bli med på å redde dagdrømmen?

Jeg syns drømmen har for lite fokus og trenger å bli førstesidestoff. Mennesket har en unik evne til å skape ting ut fra egen fantasi. For at fantasien skal ha det bra må det være plass til en indre verden. Dersom man hele tiden stimuleres utenfra, kjører på med effektivitet og leser halve natten før eksamen, fungerer hjernen vår rett og slett dårligere. Drømmen, både nattedrømmen og dagdrømmen, må løftes opp og frem. Mange spør meg, men hvordan skal jeg klare å ta en pause? Kanskje evnen og respekten for en pause er for liten?

Synes du det er for lite rom for dagdrømmer i 2016?

Ja, jeg tror det er sånn i dag. Mens vi før skrev et brev, ventet på svar i noen uker, og lot fantasien drifte, er det nå raskere og mer intenst. Det er mye som er bra med å leve i dag, det er mange gode muligheter og vi er utrolig heldige. Men vi står til enhver tid overfor utfordringer, og for oss mener jeg tiden presses hardt - og da er det dagdrømmen som fort skvises ut.

Hva er, etter din mening, den viktigste grunnen til å dagdrømme?

Få tak i seg selv, sin egen indre forestillingsverden og øke sin kreativitet. At det i tillegg reduserer stress og dermed også effektivt for blant annet hukommelse er et pluss.