noen_forhold_varer_livet_ut

Det var en gang...

I 1859, bare noen år etter at Asbjørnsen og Moe ga ut sin berømte samling, ble første kapittel skrevet i enda et norsk eventyr: Nittedal Meieri satte i gang produksjonen av Norsk Gouda, gulosten som skulle vinne hele kongeriket og etter hvert skulle få navnet Norvegia®.

Det var hollenderne om først lærte oss det krevende håndverket som ligger bak en skikkelig ost. Men det holder ikke å kunne lage god ost om du ikke kjenner til den norske smaken. Det var da håndverket spredte seg fra meieri til meieri i landet vårt, at den milde gode smaken av Norvegia® ble utviklet, smaken som innen kort tid ble et fast innslag i de aller fleste norske hjem.

Denne populære osten våre forfedre kjente som Norsk Gouda, fikk navnet Norvegia® på femtitallet, men lite annet har endret seg. Produksjonsutstyret og kontrollen har selvfølgelig blitt bedre, slik at meieriene kan produsere i større skala og i bedre kvalitet enn tidligere, men bak hver eneste bit med Norvegia® som selges ligger det i prinsippet samme fremgangsmåte og samme utøvelse av håndverket.

For ja, ysting av ost er fortsatt et håndverk – helt ned til hvordan våre ystere nøye overvåker og følger lagringen av Norvegia® gjennom 3, 9 eller 15 måneder, avhengig av hvilken variant om skal lages. Og alle partiene som lages gjennomgår nøye smakstester av Tines smaksdommere. Dette for å garantere at du alltid får oppleve den velkjente gode, milde smaken av Norvegia®.

Hvordan eventyret ender vet ingen, men populariteten til Norvegia® tyder på at det er lenge igjen! Smaken har satt en standard for hvordan vi nordmenn syns en gulost skal smake. Den har fulgt oss i generasjoner – og kommer til å følge oss videre i mange, mange flere, enten det handler om det lille øyeblikket ved frokostbordet, matpakka i hverdagen, kveldskosen med en kopp te, eller taco’en vi koser oss med på en fredag kveld.

Historien til Norvegia®

Her er en tidslinje over historien til Norvegia®.
  • Nitedalen Ysteri Nitedalen Ysteri

    1858

    Nitedalen Ysteri ble opprettet.

  • Norsk Ost F45 Norsk Ost F45

    1859

    En norsk variant av osten fra Gouda-distriktet i nærheten av Rotterdam ble laget på Nitedalen Ysteri og noen andre gårdsysterier på Østlandet. Dette var opprinnelsen på osten som senere skulle bli omdøpt til Norvegia®.

  • 1890

    Under en reise til Holland ble to norske meieribestyrere virkelig overbevist om at Gouda var en ost for det norske folks smak. Som en følge av dette ble det igangsatt produksjon av Gouda ved enda flere norske meierier.

  • Norvegia skorpefri 45+

    1900

    Gouda-osten ble nå ystet rundt omkring på gårdene og ysteriene, men resultatet på denne tiden var langt fra ensartet. Det forekom lokale variasjoner i både smak og hullsetting.

  • Norske meieribestyrere Norske meieribestyrere

    1920

    Det norske folket begynte virkelig å få smaken for Gouda, og den industrielle produksjonen av rund, Norsk Gouda startet opp

  • Ystingsreglement Ystingsreglement

    1925

    Innføringen av et ystingsreglement skulle bidra til styring og standardisering av kvalitet og merking av produktene. Hensikten var å bedre kvaliteten, slik at handelen og konsumentene skulle få den varen de hadde bestilt og betalt for.

  • Norsk eksportlag Norsk eksportlag

    1928

    Norges Eksportlag ble startet. De drev bl.a med eksport av "Norwegian Gauda". Etter en tid kom Norsk eksportlag i konflikt med hollenderne som hevdet rettighetene til navnet Gouda. Eksporten under dette navnet er nok noe av bakgrunnen for navnet Norvegia®.

  • 1950

    Supermarkedene kommer til Norge, og stadig flere dagligvarebutikker legger om til selvbetjening.

  • Selvbetjeningsbutikkene Selvbetjeningsbutikkene

    1956

    Populariteten til selvbetjeningsbutikkene øker. Som følge av dette ble det satt i gang produksjon av ferdigpakket Gouda-ost i firkantede stykker, som kunden enkelt kunne plukke selv fra kjøledisken. Med denne nyvinningen, kom også det nye navnet: Norvegia®!

  • 1962

    Merkenavnet Norvegia® lanseres

  • Norvegia firkantede

    1970

    Norvegia® i firkantede stykker har blitt svært populært, og i 1970 endrer man også navn på de runde skorpe-ostene til Norvegia®.

  • 1976

    Norvegia® Vellagret lanseres!

  • Norvegia Norvegia

    1992

    Norvegia® får sitt eget design og samme år blir også TINE-merket innført. Som en følge av dette startet jobben med å bygge opp Norvegia® som en kjent merkevare. I sitt første år med eget design ble kommunikasjonskonseptet "Norges mest populære ost - mild og snill" lansert.

  • Folkets favoritt

    1999

    "Folkets favoritt" jobbes inn som Norvegia® sitt slagord, både via pakninger, materiell og reklame.

  • Selvbetjeningsbutikkene

    2001

    Norvegia® får nytt design på alle varianter i 2001.

  • Nytt kommunikasjonskonsept blir etablert «Noen forhold varer livet ut»

    2008

    Sammen med nytt design etableres kommunkasjonskonseptet "Noen forhold varer livet ut". Samme år investeres det også i nye pakkemaskiner som skal forbedre brukervennligheten på emballasjen.

  • Norvegia Fyldig

    2011

    Norvegia Fyldig ser dagens lys - "En mykere Norvegia med en fyldigere smak"

  • Norvegia får nytt design

    2015

    Norvegia® får nytt design på alle varianter i 2015. Samtidig merkes alle oster med naturlig fri for laktose