Kua Litago®  Jordbær og Sjokolade

Historien om Litago

Litago® så dagens lys i 1994, og har i løpet av disse årene gjordt mange krumspring. Litago® elsker lek og moro.

Litago® ble lansert i 1994 som et barnekonsept. I årene som fulgte viste det seg at drikkene til Litago® ble hovedsaklig drukket av ungdom, og det var ønskelig å skille sjokolademelken fra barnekonseptet. Litago® begynte for alvor å leke og utviklet mange spill og konkurranser.

Semesterets smak               

Våren 2009 lanserte Litago® for første gang konseptet Semesterets Smak, hvor elever og studenter skulle få bestemme hva den neste Litago® skulle smake.

  • 33 000 nordmenn laget sin egen smak
  • 14 000 delte sin smak på Facebook
  • 400 000 stemmer kom inn totalt (i tillegg til et forsøk på å hacke nettsiden til Litago® for å fikse på stemmene)

Smaken som gikk av med seieren var ”S-Melk”, som inneholdt sjokolade, peanøtt og karamell.

Ku-kunst            

Sommeren 2009 skulle publikum dekorere kua Litago® på nett, der de kunne velge mellom ulike farger og mønstre. Resultatet ble en massiv oppslutning:

  • 33 000 kuer totalt ble designet
  • 220 000 besøkende

Etter hvert ble det kjøpt inn miniatyr-kuer i plastikk som ble delt ut til kreative miljøer i hele Norge. På Facebook kunne man i tillegg taste inn sitt mobilnummer og få en kode tilsendt, slik at man selv kunne hente en plastku i nærmeste Urban-klesbutikk.

Dette genererte stor interesse og det ble opprettet et eget galleri av Litago®, hvor man kunne sende inn bilder av sin egendesignede ku. Av alle innsendte bilder skulle det kåres en vinner, og i juryen satt blant annet Fam Irvoll, Jenny Skavlan og mange flere. Denne siden ble utropt ”Site of The Day” i prestisjetunge Favorite Websites Award (FWA).

Semesterets smak 2                    

Høsten 2009 bl Semesterets Smak lansert for andre gang, hvor forbrukerne igjen fikk anledning til å bestemme. Dette førte også til stor aktivitet på blogger. Totalt 300 000 stemmer ble talt opp og vinner-smaken ble ”MME – Mors Melks Erstatning”.

Ku-kaos                      

Våren 2010 utlyste TINE 4 nye stillinger: Mesterkokk, Adm. Direktør for Form og Farge, Senior Tekstforfatter og Propagandaminister som fikk i oppdrag å utvikle og produsere den neste Semesterets Smak.

For å få jobben måtte man spille et spill om Litago® på nett, og de fire med høyest poengsum fikk tilbud om jobb. I kampanjeperioden ble det registrert over 30 000 startede spill.

Litago® Smågodt ble lansert utelukkende gjennom sosiale medier, hvor man kunne ”gi” kua til en venn som hadde bursdag. Vennen fikk en SMS som hun eller han kunne vise frem på Deli De Luca og motta en gratis Litago® Smågodt.

Ku-Shake               

Sommeren 2010 ble en begivenhetsrik sommer som startet med at Deli DeLuca og TINE inngikk et samarbeid om å lage Frozen Litago®.

Deretter lanserte Shell Fresh en bolle med Litago® med biter av brownies. Litago® ble også lansert som sjokolademilkshake på 1-literskartong.

Litago® lanserte Ku-Shake, et ristespill til iPod Touch, iPad, iPhone og til nett.

  • 223 661 ganger ble Ku-Shake ristet i løpet av kampanjeperioden som varte mellom 15.juni og 15.august
  • 27 000 ganger ble spillet lastet ned
  • 36 000 nye tilhengere på Facebook
  • 7000 milkshakes ble delt ut av Litago® som et resultat av ristingen
  • 110 000 besøkende på Litago.no
  • 23 minutter var de besøkende på siden i snitt
  • 1 200 000 interaksjoner totalt

Kuene bestemmer

Det var på tide med Semesterets Smak for fjerde gang, og et virtuelt jorde ble delt opp i 25 ruter, hvor hver rute representerte en smaksvariant. 10 kuer bodde i fem dager på dette jordet. Den ruten med flest ku-besøk ble den nye smaken.

Hver dag var det en ny aktivitet i rutene som fansen kunne velge blant, for eksempel ”nytt gress” eller ”legge ut bananer”. I tillegg twitret hver ku om hva de gjorde og hvor de befant seg. Vinnersmaken ble riskrem og kampanjen skapte mer omtale enn noen annen aktivitet Litago® tidligere hadde gjort.

Julekalender

Julen 2010 lanserte Litago® Julekalender - en ny idé hver dag i 24 dager. Flere innovative nyheter som online lystenning (tenn et stearinlys online ved hjelp av en vanlig, analog fyrstikk, såkalt augmented reality).
Litago® KuTube og Boksen går i norske lokalaviser på nett.

Ku-Stafett

Året 2011 startet lekent med VM i Ku-stafett - et online 4-player spill der heiing talte like mye som skigåing. VM i Ku-stafett oppnådde over 117 000 unike brukere.

Ku-Rodeo

I juni 2011 ble Ku-Rodeo lansert - et online 2-player rodeospill der brukerne gjennom Facebook kunne påvirke spillets utvikling. Vinneren av spillet gjennomførte 9000 ritt i løpet av sommeren, noe som tilsvarer ca. 75 timer spilltid. Dette spillet la grunnlaget for Ku-rodeo Live.

Ku-rodeo Live

I september 2011 gikk Litago® bananas etter lanseringen av Litago® Bananas. Det nettbaserte rodeo-spillet inspirerte videre til ideen om å lage en vaskeekte mekanisk kurodeo, som av amerikanerne kalles en Bronco Bull. Men da Litago® liker å la det digitale møte det analoge utvikles ideen til at rodeokua skal kunne styres av en smartphone.

Ønsker du å leke mer med Litago® gå inn på litago.no eller bli fan på Litagos® egen Facebookside.

Husk, det er lov å leke!