Heidi Grønnevik2Heidi Grønnevik - Leder produkt- og teknologiutvikling TINE FoU

Heidi - leder produkt- og teknologiutvikling

Å lage sunne produkter er ingen kunst. Ei heller å lage smakfulle produkter. Men når du skal lage sunne produkter som samtidig er gode, er det godt å ha et knippe doktorgrader å lene seg på.

Heidi Grønnevik er leder for produkt- og teknologiutvikling i TINE FoU, og hun jobber daglig med å levere på TINEs visjon om å skape det folk vil ha - i form av matopplevelser.

Ekte matopplevelser som folk vil ha

– Vår jobb er å utvikle nye produkter som både kundene våre, altså kjedene, og forbruker ønsker. Nå i mai lanserte vi blant annet: 

Det er mange hensyn å ta i en innovasjonsprosess, men hensynet til den gode smaken er noe av det viktigste.

– Det er jo virkelig lakmustesten, om det smaker godt. Det nytter ikke å lansere et produkt som ikke smaker godt, da vil ikke folk ha det – uansett hvor sunt det måtte være.

Utvikling. Testing. Justering

TINE FoU utvikler produkter i Oslo og Stavanger, avhengig av om de er flytende eller faste. Foruten å se på resepter og produksjonstekniske sider ved TINEs produkter, finnes de som jobber med å teste og smake.

– Å utvikle nye produkter er en møysommelig prosess, det er mye som gjøres med råvarene før de får formen av et produkt. Vi må for eksempel tilpasse varmebehandlingen til nye ingredienser, noen produkter skal syrnes og noen skal kanskje filtreres. En slik prosess involverer folk med ulik kompetanse, og det i seg selv er jo spennende. 

Når man har produksjonsprosessen mer eller mindre på plass, kommer de sensoriske ekspertene inn i bildet.

Forbrukerne er med å teste

– Vi gjør en rekke pilotskalaforsøk der vårt interne sensoriske panel vurderer blant annet smak og konsistens. Produktene kan være for søte, for syrlige, eller ha en smak som ikke sitter helt. Når vi har noe som skårer bra nok internt, slipper vi det løs på vårt eksterne panel gjennom vår avdeling for forbrukertester. Vi er nødt til å ha gode resultater på disse testene før vi prøver å selge produktene.

Det nytter ikke å lansere et produkt som ikke smaker godt, da vil ikke folk ha det – uansett hvor sunt det måtte være.

Helsetrenden dominerer

Det er ofte markedsavdelingen som kommer med bestillinger på ulike type produkter, gjerne tilpasset ulike målgrupper.

– De kartlegger trender som vi prøver å svare på. De siste årene har det vært en tydelig helsetrend, der folk ønsker produkter med mindre sukker, salt og fett. Det er en trend vi har svart på med en rekke produkter, blant annet yoghurter med langt lavere innhold av tilsatt sukker enn for noen år siden.

En kompetansebedrift

Veldig mange tenker på TINE som en matvareprodusent, men man kan vel så gjerne se på selskapet som en kompetansebedrift. I tillegg til å være utdannet innen næringsmiddelproduksjon med fordypning i meieriproduksjon, har Heidi en doktorgrad fra 2012, på kefir. Hun er på ingen måte alene i TINE om å ha en slik akademisk tyngde.

– Noe av det jeg synes er ekstra spennende med TINE, er at vi har spisskompetanse innen nær sagt alle deler av verdikjeden, fra jord til bord. For å lage et godt produkt må vi naturligvis vite mye om selve råvaren, men vel så mye om teknologi og produksjonsprosessen. Det gjør hverdagen veldig lærerik.

Kanskje verdens fineste råvare

Sentralt i alt arbeidet med forskning og utvikling står naturligvis melken, en råvare Heidi og hennes kolleger har både en stor respekt og evig fascinasjon for. 

– Jeg opplever også at vi alle har et stort hjerte for TINE og føler et felles ansvar for å foredle den fantastiske råvaren - melken. Samtidig kan vi ved bruk av ulik teknologi og bakterier få vidt ulike produkter. Fra melk får vi et mangfold av oster, syrnede melkedrikker, yoghurt, prim, smør og en hel del annet. Det slutter aldri å fascinere meg.

Vi føler et felles ansvar for å foredle denne fantastiske råvaren

Men det er ikke bare TINEs ansatte som bryr seg om TINE.

– Det er jo også litt gøy at TINE er på matbordet i nær sagt alle hjem, både til frokost, lunsj og middag. Alle har et forhold til TINE, og det er nesten ingen som ikke har en mening om produktene våre eller oss som selskap. Det gir en ekstra dimensjon til jobben, det er klart.

 

Hvor innovasjon blir tradisjon

I TINE skapes morgendagens tradisjon i et av landets største innovasjonsmiljøer. Vi har en av Norges mest komplekse verdikjeder og foredler melken gjennom ekte innovasjon og sterk tradisjon.

Hjelp oss å realisere nye ideer, skape muligheter og oppnå resultater.

Sammen skaper vi ekte matopplevelser som folk vil ha