Studentomelett

Bli en stipendgourmet

Studentlivet er herlig, men kan fort bli dyrt. Heldigvis er det mye man kan trylle fram på et lite kjøkken.

Du trenger ikke nødvendigvis være fullt utrustet med kjøkkenutstyr for å kokkelere på studentkjøkkenet.

Alt du trenger er:

  • En stekepanne med høy kant
  • En kjele
  • Noen skjærebrett
  • En god kniv

 

Noen raske middagstips:

  • Egg, kylling og strimlet svinekjøtt gir gode proteiner og passer til både pasta, ris og supper. 
  • Fisk i form med grønnsaker – baker i ovnen mens du leser pensum.
  • Frosne grønnsaker gjør susen – kan tilsettes nesten enhver varmrett.
  • Ris, pasta, hermetiske tomater, bønner og kikerter er et godt utgangspunkt for enkle, billige retter og gode salater. 
  • Lag ekstra mye til middag. Da har du middag i to dager, eller lunsj neste dag. 
  • Ha alltid frisk frukt - det er godt som sunn kos til lesingen. 
  • Krydder og urter gir maten smak og variasjon.

Med TINE MatSans finner du tips til raske oppskrifter - etter din smak

 

Enkle grep for en sunnere hverdag

3 pluss og 3 minus for et godt kosthold:

+

  • Mer grønt (grønnsaker, frukt, bønner linser)
  • Mer grovt (grovt mel, havregryn, fullkornsprodukter)
  • Mer rent (rent kjøtt og fisk fremfor pølser og farseprodukter) 

_

  • Mindre fett
  • Mindre sukker
  • Mindre salt
Mer om sunt kosthold

Del tallerkenen i 3 for å få i deg nødvendig næringsstoffer:

  • 1/3 med grove karbohydrater som for eksempel grovt brød, grove kornprodukter, poteter, fullkornsris og fullkornspasta.
  • 1/3 med grønnsaker, frukt og bær.
  • 1/3 med protein som for eksempel fisk, sjømat, kjøtt, ost, egg, magre meieriprodukter og belgfrukter.