Spiser lunsj med en kollega, foto: Paal Audestad kilde:

Protein i kostholdet

Protein bidrar til å bygge og bevare musklene, og er sammen med kalsium viktig for å styrke bein og tenner. Proteinene i melk har høy kvalitet og utnyttes godt i kroppen. Med et normalt kosthold får de fleste nordmenn nok protein.

Proteiner er kroppens byggesteiner, men protein er også viktig for mye annet. Proteiner er viktige transport- og lagringsmolekyler, samt viktig for immunforsvaret.

Hvor mye protein trenger jeg?

Det anbefales at protein utgjør 10-20 prosent av det totale energiinntaket. De fleste matvarer i et normalt kosthold inneholder mer enn 10 energiprosent protein. Derfor er det som regel enkelt å sette sammen et kosthold som gir deg nok protein. En voksen person trenger omtrent 0,8 g protein per kilo kroppsvekt hver dag. En person på 70 kg bør altså få i seg ca 60 gram protein daglig. Med unntak av enkelte utsatte grupper, som syke og småspiste, har nordmenn flest et tilfredsstillende proteininntak.

Nordmenn flest får nok protein

Tall fra kostholdsundersøkelser (Norkost 3) viser at voksne nordmenn i snitt får i seg 96 gram protein per dag. Menn får i seg litt mer protein enn kvinner, henholdsvis 112 g mot 81 g per dag. De beste kildene til protein i kosten er kjøtt, kylling, fisk, meieriprodukter (melk, yoghurt, ost) og egg. Alle disse matvarene inneholder mye protein av god kvalitet, som betyr at de inneholder mange av de aminosyrene kroppen ikke kan lage selv.