Brød melk og frukt

Nøkkelråd for sunt kosthold

Helsedirektoratet står bak "Nøkkelråd for et sunt kosthold". Det er myndighetenes råd for hvilke matvarer og hvilke mengder vi bør spise for å opprettholde en god helse.

Til grunn for Helsedirektoratets kostråd ligger en omfattende gjennomgang av all tilgjengelig forskningslitteratur om sammenhenger mellom mat og helse, gjennomført av Nasjonalt råd for ernæring.

Fra næringsstoffer til mat

Jobber du med mat og kosthold vet du kanskje at protein bør utgjøre 10-20% av energiinntaket, at du bør få i deg ca 800 mg kalsium hver dag, høyst 10 energiprosent bør komme fra sukker osv.

Slike anbefalinger er et nyttig verktøy for de som jobber med ernæring, men har liten verdi for mannen i gata. Det er tross alt mat, ikke næringsstoffer vi legger på tallerkenen. Myndighetenes kostråd gir nå konkrete og praktiske råd om hvilke matvarer vi bør spise, og i hvilke mengder.

Spis variert

Rådene fra myndighetene byr ikke på noen store overraskelser: Ha et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt, bær, grove kornprodukter og fisk. Velg gjerne nøkkelhullmerkede matvarer. I tillegg bør vi begrense inntaket av bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og tilsatt sukker.

Les mer om kostrådene på helsenorge.no

Myndighetenes kostholdsråd

  • Spis minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag
  • Spis grove kornprodukter hver dag
  • La magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet
  • Spis fisk til middag to til tre ganger i uken. Bruk også gjerne fisk som pålegg
  • Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter. Begrens mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt
  • Velg matoljer, flytende margarin og myk margarin, fremfor hard margarin og smør
  • Velg matvarer med lite salt og begrens bruken av salt i matlagning og på maten
  • Unngå mat og drikke med mye sukker til hverdags
  • Velg vann som tørstedrikk
  • Ha en god balanse mellom hvor mye energi du får i deg gjennom mat og drikke, og hvor mye du forbruker gjennom aktivitet