Jente drikker melk

Melkens viktige næringsstoffer

Over halvparten av både kalsium- og jodinntaket i nordmenns kosthold kommer fra meieriprodukter. Les om hvorfor melk er viktig og hva melk bidrar med i kostholdet vårt.

Melk er en naturlig næringsrik råvare. Melk bidrar blant annet med syv viktige næringsstoffer i kostholdet vårt:

  • jod
  • kalsium
  • protein
  • vitamin B12
  • riboflavin
  • kalium
  • fosfor

SKALA Kilde Jod

Melk er en ener på jod

Visste du at melk og meieriprodukter bidrar med ca 60 % av jodinntaket vårt? Jod er et mineral som er nødvendig for at skjoldbruskkjertelen skal fungerer normalt.

Jod bidrar også til barns normale vekst og kognitive funksjon. Urovekkende mange får i seg for lite jod i Norge.

Ett glass melk (1,5 dl) bidrar med ca 20 % av anbefalt inntak av jod for en 10-åring. 

SKALA Kilde Kalsium

Kalsium for sterke bein

For å få en sterk beinbygning er det viktig både å ha et godt kosthold og å være fysisk aktiv.

Kalsium er en byggestein i skjelettet, og melk har et naturlig høyt innhold av kalsium.

Ett glass melk dekker ca. 1/3 av anbefalt daglig inntak av kalsium. 

Melk er naturlig proteinrik

Melk, yoghurt og ost er naturlig proteinrike matvarer. Proteiner er viktige byggesteiner i kroppen, og særlig til vekst og vedlikehold av muskler og skjelettet. 

Magre meieriprodukter anbefales som en del av det daglige kostholdet i myndighetenes råd for et sunt kosthold.

Frokost med brødskive yoghurt med bær og syrnet melk

Tre meieriprodukter om dagen

Tre porsjoner meieriprodukter om dagen er en passe mengde. Da får du et bra tilskudd av melkens næringsstoffer og samtidig plass til andre matvarer i et sunt kosthold. Et eksempel på tre porsjoner er:

• et glass melk
• en yoghurt
• en brødskive med ost

 I et ellers sunt kosthold og en aktiv livsstil bidrar protein til å bygge og bevare muskler og skjelett og kalsium til å bevare skjelett og tenner.

Lek for store og små

Det finnes utallige måter å leke seg sliten og glad på - her er noen.