Gutt drikker melk, foto: Paal Audestad kilde:

Melk er den viktigste kilden til jod og kalsium i barns kosthold.

Melk er viktig for barn

Barn har et høyt aktivitetsnivå samtidig som de vokser. Dette betyr at de har stort behov for næringsstoffer og at maten de spiser bør ha høy næringsmessig kvalitet.

Meieriprodukter er den viktigste kilden til kalsium og jod i det norske kostholdet, og hos barn også en god kilde til blant annet energi, protein, B12 og riboflavin.

For vekst og utvikling

Tre porsjoner meieriprodukter hver dag sikrer barn over ett år et næringsrikt bidrag i kosten. En porsjon kan være et glass melk, en yoghurt eller en brødskive med ost. Også barn anbefales å velge magre varianter av meieriprodukter. De magre variantene har like mye vitaminer og mineraler, men mindre fett og kalorier. Hvis du har mistanke om at barnet reagerer på melk, er det viktig å undersøke om det er laktoseintoleranse eller melkeallergi.

Viktig for å få nok kalsium

Melkeprodukter bidrar med ca. 70 % av kalsiuminntaket hos norske barn. De fleste små barn drikker melk i hverdagskostholdet, men mange unge kutter ned på melken til fordel for andre drikker. En del unge får mindre kalsium enn anbefalt i kostholdet. Å drikke melk til brødmåltidene er en god vane, og myndighetene anbefaler mager melk til et sunt skolemåltid. En skolemelk (2,5 dl) bidrar med minst 30 % av anbefalt daglig inntak av kalsium.

Hva gjør jod?

Melk bidrar med ca 60% av jodinntaket hos norske barn. Jod er viktig for normal funksjon av skjoldbruskkjertelen som produserer stoffskiftehormoner. Ved jodmangel kan stoffskiftet bli forstyrret, og man kan utvikle struma. Stoffskiftehormonene bidrar også til normal hjernefunksjon, normal funksjon av nervesystemet og til å vedlikeholde huden.

Les mer om myndighetenes kostråd om meieriprodukter.