Mellommåltid på farten 14, foto: Paal Audestad kilde:

Må jeg spise så ofte?

Mange ønsker å spise sunt, men det kan være en utfordring å få det til i en hektisk hverdag. Det kan være enklere å spise sunnere med en god måltidsrytme. Å spise hver 3.-4. time er en anbefaling.

Kjenner du at du begynner å bli småsulten, men det er fortsatt lenge til neste måltid? Mange sliter med å få en god måltidsrytme. I dag spiser vi for eksempel middag senere enn tidligere. Det er lett å ende opp med usunne fristelser i perioden mellom lunsj og middag. For deg som spiser middag sent, kan et bra mellommåltid før du går hjem fra jobb eller skole bidra til en bedre måltidsrytme og til å gi ettermiddagen et løft. Det er ulike grunner til at vi spiser mellommåltider.

God måltidsrytme

Å spise regelmessig i løpet av dagen er uansett en god vane. Du må finne den måltidsrytmen som passer for deg. Det kan være lettere å få til et sunt kosthold og en god appetittregulering dersom du spiser regelmessig og ikke for sjelden. For de fleste kan det passe med 3-4 timer mellom måltidene. Det anbefales å spise 3 hovedmåltider og to mellommåltider. Blir du veldig sulten kan det være lettere å falle for usunne fristelser.