Familie spiser frokost, foto: Paal Audestad kilde:

Jod er viktigere enn du tror

Hva er jod og hvorfor er det så viktig? Jod er et essensielt mineral som blant annet bidrar til et normalt stoffskifte. Stoffskiftehormoner bidrar til normal hjernefunksjon og til å vedlikeholde huden. Sjekk om du får i deg nok jod.

Jodmangel er spesielt alvorlig for gravide , men mye tyder på at flere nordmenn kan få i seg for lite. Nyere forskning antyder at også en mild form for jodmangel kan påvirke hjernens utvikling negativt, men det trengs mer forskning. I Norge har man lenge viet jod lite oppmerksomhet. I juni 2016 la Nasjonalt råd for ernæring fram en rapport hvor de uttrykte en stor bekymring for jodinntaket i enkelte grupper av befolkningen. Les rapporten på Helsedirektoratet sine nettsider.

Stjeler mange IQ-poeng rundt i verden

På verdensbasis er ca. 2 milliarder mennesker utsatt for jodmangel og regnes av Verdens helseorganisasjon (WHO) for å være største årsak til hjerneskade som kunne vært forebygget på verdensbasis. Studier antyder blant annet at barn av mødre som fikk i seg for lite jod i svangerskapet får en lavere IQ enn andre barn.

Forsker på jodmangel hos gravide

TINE er involvert i viktige forskningsprosjekter rundt betydningen av jod i kostholdet. Data hentes fra Mor- og barn undersøkelsen (MoBa). Resultater fra MoBa viser at omtrent en av fire norske gravide har et for lavt inntak av jod (mindre enn 100 µg/dag). I et doktorgradsprosjekt skal man se om det er sammenheng mellom jodmangel i svangerskapet og hjernens utvikling hos barn ved 3 og 8 års alder. Doktorgradsprosjektet støttes av Norges forskningsråd og gjøres i samarbeid med Folkehelseinstituttet og Høgskolen i Oslo og Akershus.

Får du nok jod?

Anbefalt mengde jod er 150 mikrogram daglig for alle over 10 år, mens gravide og ammende bør ha i seg opp mot 200 mikrogram. (kostråd basert på NNR 2012)

I MoBa undersøkelsen er den største kilden til jod i kvinnenes kosthold meieriprodukter (64%) og sjømat (15%).  Bidraget fra jodberiket salt i Norge er svært lite. Kvinner som unngår meieriprodukter og/eller fisk står i fare for jodmangel hvis de ikke tar tilskudd. Sjekk om du får i deg noen av disse matvarene, og hvor mye de bidrar i ditt kosthold.

Matvare

Ca jod-
innhold
µg/100g    

Vanlig porsjon
 Melk/yoghurt    20    2 dl
 Gulost    40   20 g
 Brunost  140   16 g
 Makrell i tomat    75   40 g
 Torsk  120  200 g
 Oppdrettslaks    12  150 g
 Egg    49   55 g
 Norsk drikkevann      2   2 dl
 Salt jodberiket  500   1 g

 Kilder:  Den norske matvaretabellen (2015) og analyser i TINE 

Mer om jod finner du i blad nr 2 2015 av Melkedråpen.

Som del av et sunt kosthold og en aktiv livsstil bidrar jod blant annet til et normalt stoffskifte, normal hjernefunksjon og til å vedlikeholde huden.