Sol og vitamin D

Vitamin D tilsettes melk

Sola er naturens beste kilde til vitamin D. Men i Norge er det lite sol store deler av året. Vi må derfor få i oss vitamin D gjennom mat eller tilskudd. Fet fisk og tran er de eneste naturlige kildene.

Det er vanskelig å få i seg nok vitamin D i kosten uten å ta tilskudd. Er du mørk i huden, vil du produsere enda mindre av vitaminet selv. Myndighetene har pålagt produsenter av smør og margarin å berike med vitamin D. Men disse produktene er tilsatt så lite at det ofte ikke er nok.

For skjelettet, men også annet

Vitamin D er viktig for at kalsium skal tas opp og omsettes normalt i kroppen, samt for å bygge og vedlikeholde skjellettet. Stadig flere studier antyder at vitamin D har flere funksjoner. Det har vært antydet at personer med lavt innhold i blodet har en økt risiko for ulike sykdommer. Men det er uklart om lite vitamin D er en årsak til sykdom. Uansett er man sikre på at vitamin D er viktig for alle.

Hvor mye vitamin D trenger jeg?

De fleste nordmenn anbefales 10 mikrogram per dag, og mer for gravide eller personer over 60 år. Du får dekket dette med en barneskje tran daglig og fet fisk 2-3 ganger per uke. Vitamin D er et fettløselig vitamin, så det skilles ikke ut i urinen. Fet fisk er de beste kildene, slik som ørret, laks og sild. I tillegg er også rogn og eggeplomme naturlige kilder.

Flere typer melk er beriket

Melk er en viktig kilde til kalsium. Myndighetene anbefaler å berike drikkemelk med vitamin D. Ekstra lettmelk, Styrk, laktoseredusert melk, smaksatt skolemelk , Biola® og Cultura med smak er tilsatt vitamin D. 100 gram eller 1 dl beriket melk vil gi deg mellom 0,4 og 0,8 mikrogram vitamin D, avhengig av hvilken type du velger. En barneskje med tran gir deg ca 10 mikrogram.