Ku på beite, foto: Foto: Janne Sandvik kilde:

Er melk bare for kalver?

Kumelk er selvfølgelig supert for kalven, men melk er også ernæringsmessig viktig i det norske kostholdet. Det er særlig mineralene kalsium og jod som er viktig. Det kan nemlig være utfordrende å få nok av disse mineralene gjennom andre matvarer.

En tilfeldig genforandring for rundt 10 000 år siden er årsaken til at vi klarer å fordøye laktose (melkesukker) i voksen alder. De som hadde denne «genfeilen» klarte å utnytte næringen i melken. Melk ble derfor en viktig næringskilde for dem som evnet å utnytte den. Når disse overlevde, førte de genene videre. Denne genforandringen skjedde blant befolkningen i Nord Europa og Nord Amerika og kan forklare hvorfor befolkningen i resten av verden har en mye høyere forekomst av laktoseintoleranse.

Hva slags mat er laget for voksne?

Utenom morsmelk så er det vel ingen matvarer som egentlig er designet for å spises av mennesker. Det er nettopp evnen til å nyttiggjøre oss det naturen har å by på som gir oss mennesker et fortrinn. Naturen produserer store mengder næringsstoffer, som er grunnlaget for menneskenes eksistens. Korn, grønnsaker, kjøtt og fisk er eksempler på matvarer som tilfører viktige næringsstoffer vi trenger for å overleve og for å holde oss friske gjennom et langt liv. De artene som har overlevd på jorda gjennom tidene, er de som har greid å nyttiggjøre seg alt dette og som har overført sine gener til neste generasjon.

Også voksne trenger melk

Vi trenger kalsium hele livet. Kalsium er blant annet viktig for å opprettholde et sterkt skjelett, og bidrar også i mange andre prosesser i kroppen. Det er mulig å få i seg nok kalsium uten å bruke melk, men vi vet likevel at melk og meieriprodukter står for ca 70 prosent av kalsiumet i norsk kosthold. De som ikke bruker meieriprodukter i kostholdet får ofte i seg for lite kalsium i forhold til anbefalingene. Det krever litt ekstra kunnskap å leve melkefritt.

De fleste kjenner kalsium, men færre kjenner jod

Jod er et viktig mineral som blant annet bidrar til et normalt stoffskifte og normal hjernefunksjon. Ny forskning viser at inntaket av jod er bekymringsfullt lavt blant mange gravide i Norge. Konsekvensene av dette er ennå ikke kjent. Melk står for om lag 60 prosent av jodet i norsk kosthold. Hvis du velger alternativer til melk, bør du spesielt være oppmerksom på jodinntaket ditt.