Kvinne drikker kaffe latte, foto: Paal Audestad kilde:

Derfor trenger du kalsium

Nordmenn som spiser og drikker meieriprodukter får i snitt i seg nok kalsium. Men det gjelder ikke alle. Spesielt barn og unge får i seg mindre kalsium enn anbefalt.

Helsedirektoratet anbefaler et daglig inntak av magre meieriprodukter . Dette er blant annet for at vi skal få i oss nok kalsium. Kalsium er spesielt viktig for å bygge opp og vedlikeholde et sterkt skjelett og sunne tenner.

Kalsium er viktig for skjelett, tenner og muskler

Skjelettet ditt bygges opp og brytes ned i en kontinuerlig prosess. Derfor er det viktig å tilføre kroppen ”byggematerialer” gjennom hele livet. Kalsium, sammen med vitamin D , er en av de viktigste byggesteinene for å bygge opp og vedlikeholde skjelettet. Kalsium er ikke bare viktig for tenner og skjelett, det er også viktig for at musklene våre skal fungere som de skal. For at kroppen skal fungere optimalt er det også viktig at innholdet av kalsium i blodet ikke kommer ut av balanse.

Kalsium lagres i kroppen

Til sammen har vi godt i overkant av en kilo kalsium i hele kroppen, litt mer hos menn enn hos kvinner. Av dette befinner 99 prosent seg i tenner og skjelettet. Den siste prosenten finnes fordelt mellom blod og væsken utenfor og inni cellene våre. Ved ekstra behov, for eksempel hos gravide, kan kroppen ta opp en større andel av kalsiumet fra maten. Hvis kosten ikke inneholder nok, vil kroppen hente kalsium fra skjelettet, som derfor kan kalles kroppens kalsiumbank.

En frisk og energisk kropp krever både fysisk aktivitet og rett påfyll av næringsstoffer. De ulike næringsstoffene har forskjellige funksjoner i kroppen.

Les mer om kalsium på melk.no - Opplysningskontoret for meieriprodukter.

Kalsiumkalkulatoren

Dersom du lurer på om du får i deg nok kalsium, kan du teste kalsiumkalkulatoren til Opplysningkontoret for melk. Test deg selv på kalsiumkalkulatoren.

Kilder: Utviklingen i norsk kosthold 2010, Ungkost 2000, og Norkost 1997.