Yoga

Beinskjørhet i Norge

Årsakene til beinskjørhet er sammensatte og komplekse. Et sunt kosthold med tilstrekkelig kalsium og vitamin D, i tillegg til fysisk aktivitet, er viktig for å forebygge beinskjørhet.

Hvert år brekker 9000 nordmenn lårhalsen og 15000 håndleddet.

Beinskjørhet (osteoporose) betyr at man har lav bentetthet og at skjelettet derfor ikke lenger er like sterkt. Dette øker risikoen for brudd, selv ved små påkjenninger.

Kalsium

For å opprettholde mengden beinvev er det viktig å få i seg nok kalsium og vitamin D. I skjelettet foregår det hele tiden en oppbygging og nedbryting av beinvev, og hvis det brytes ned mer enn det bygges opp blir skjelettet porøst og knekker lettere. Prosessen går fortere for kvinner enn for menn, særlig når kvinnene kommer i overgangsalderen. Kalsium er viktig for å bygge opp skjelettet, og de som får i seg for lite kalsium over tid har større risiko for å få beinskjørhet enn andre. Undersøkelser viser at omtrent 60 prosent av kalsiumet i det norske kostholdet kommer fra melk og meieriprodukter. Dersom du ikke drikker melk eller spiser meieriprodukter, må du dekke kalsiumbehovet ditt på en annen måte.

Vitamin D

Like viktig er det å få i seg nok vitamin D, ettersom dette vitaminet er nødvendig for å utnytte kalsiumet vi får i oss gjennom mat og drikke. Vi lager vitamin D i huden når sola skinner. I Norge får vi imidlertid ikke nok sol gjennom året til at alle får dekket sitt behov for vitamin D på denne måten. Det er derfor også viktig å få i seg vitamin D gjennom kosten.

Viktige kilder til vitamin D i det norske kostholdet er f.eks. fet fisk og tran. Melk tilsatt vitamin D, slik som Ekstra Lettmelk og Styrk , bidrar også til å øke inntaket av vitamin D.

Andre risikofaktorer

I tillegg til et kosthold med lite kalsium og vitamin D, er det mange andre faktorer som påvirker beinhelsa i negativ retning. Vi nordmenn lite fysisk aktive ,vi er verdensmestere i kaffedrikking og brusdrikking, og det er mange som røyker. Mye tyder også på at vi er mer genetisk disponert for å utvikle benskjørhet sammenlignet med andre folkeslag. Du kan lese mer om osteoporose og kostholdsråd på Opplysningskontoret for meieriprodukter sine nettsider eller artikken Sterke bein hele livet på Folkehelseinstituttet sine sider.

Velg gjerne magert

Fordi det er like mye kalsium i mager melk som i fetere typer,bør du velge mager melk som Skummet eller Ekstra Lett melk. Mager melk inneholder like mye protein og andre næringsstoffer som fetere melk. Det er rett og slett bare fettinnholdet som er lavere. Velger du Ekstra Lett melk får du også i deg ekstra vitamin D, noe som er viktig for et sunt og sterkt skjelett.

Beinskjørhet

Mulige årsaker til beinskjørhet

  • For lite kalsium over tid gir økt risiko. Kalsium er viktig for å bygge opp skjelettet
  • For lite vitamin D. Det er nødvendig for å utnytte kalsiumet.
  • For lite produksjon av vitamin D i huden i Norge
  • For lite fysisk aktivitet
  • Røyking
  • Mulig for mye brusdrikking og kaffe
  • Mulig genetisk disposisjon