Jente med en tomat

Barn trenger jern

Barn har et høyt jernbehov fordi de er i vekst, og altfor mange barn får i seg for lite jern. Barn under 2 år har spesielt høy risiko for å utvikle jernmangel. Vi gir deg noen kostråd for å sørge for at barnet får nok jern i kosten.

En undersøkelse utført ved Universitetet i Oslo i 2009 viser at 12 prosent av ettåringene og 17 prosent av toåringene hadde lav jernstatus og at altfor mange barn får i seg for lite jern gjennom kosten. Dette er bekymringsfullt, blant annet fordi vi vet at en jernmangelanemi kan redusere barnets psykomotoriske utvikling. Tegn på jernmangel kan være at barnet er trøtt, har blek hudfarge, har nedsatt matlyst og stadig vekk blir utsatt for infeksjoner.

Fra morsmelk til grøt

Fullbårne barn er normalt født med et jernlager som varer til barnet er rundt et halvt år. Morsmelk inneholder relativt lite jern, men det jernet som finnes tas godt opp hos barnet. Når barnet er seks måneder er det vanskelig å dekke jernbehovet med morsmelk alene, og det anbefales å introdusere fast føde med vekt på jernrike matvarer som jernberiket grøt, kjøtt og grovt brød. Før ett års alder bør barn som har behov for annen melk enn morsmelk, benytte morsmelkerstatning fordi disse er jernberiket.

Kostråd:

  • Bruk jernrike matvarer i kosten som grovt brød, leverpostei og kjøtt. Vitamin C (i frukt,juice og grønnsaker) bidrar til å øke opptaket
  • Det anbefales å ikke bruke mer enn 5-6 dl meieriprodukter (inkl. yoghurt) om dagen for ikke å fortrenge andre mer jernrike matvarer
  • Små barn spiser små mengder mat, samtidig som de har et høyt behov for næringsstoffer. Derfor er det viktig at den maten de spiser er næringsrik. Det er lite rom for saft, brus, kjeks og godteri fordi det kan føre til at de ikke orker annen mat

Sprett Prim med jern

Høsten 2001 besluttet myndighetene at det ikke lenger skulle tilsettes jern til brunost og prim i Norge. Unntaket var brunost og prim spesielt beregnet på barn. TINE har derfor utviklet Sprett Prim som er tiltenkt barn. Den har en mild smak, er tilsatt jern og kan være med å bidra til å øke jerninntaket.

Flere tips til hva du kan spise for å få i deg nok jern, finner du på Matportalen. Vil du lese mer om barn og kosthold, kan du ta en titt på Opplysningskontoret for meieriprodukter sine nettsider melk.no.