God lunsj

10 tips for billig og sunn mat

Bruk opp maten du kjøper! Følger du dette og 9 andre smart råd, kan det være mye å spare i matbudsjettet.

Økonomi alene bør ikke avgjøre om du spiser sunt. Her er 10 smarte tips for hvordan du både kan leve billig og sunt - på en gang!

1. God planlegging

Unngå impulskjøp. Skriv handleliste og ikke gå i butikken når du er sulten. Kutt ned på godteri, potetgull, kjeks og annet snacks. Sats på mat med næringsstoffer kroppen har behov for. Kan kafebesøket gjøres litt billigere?

2. Go large - kjøp store pakninger

Ris, pasta, linser og bønner: disse holder seg godt - lenge!

3. Hamstre billig frukt og grønnsaker

Kål, kålrot, gulrot, potet og løk er næringsrike og rimelige grønnsaker. Frosne grønnsaker er også som regel billigere en ferske.

4. Se ALLTID på kiloprisen

Det er kiloprisen som teller! Og det blir lettere å sammenligne matvarene med hverandre.

5. Se etter tilbud

Mange butikker setter ned matvarer som er i ferd med å gå ut på dato. Kjøp og bruk det med en gang, eller frys det ned. Mye smaker bra lenge etter datoen er gått ut. Lukt, se og smak!

6. Utnytt fryseren

Frysevarer i butikken er ofte billigere enn ferske. Tin kjøtt og fisk i kjøleskap over natten før du skal bruke det. Har du fryser hjemme, så bruk den! Mye kan fryses ned og brukes senere. Kjøp store pakninger og frys ned det du ikke bruker. Det kan det være lurt å steke opp kjøttvarer før du fryser det i porsjoner.

7. Bruk restene

Det er mye å spare på å lage mat selv, da har du også mer kontroll over hva du får i deg. Lag gjerne dobbel porsjon. Rester kan spises til kvelds, lunsj eller middag dagen etter eller fryses ned til senere.

8. Utnytt alt som er gratis

Plukk bær i skogen eller hagen eller spør en nabo om du kan få plukke noen epler. Bær, sopp og mais er supert å fryse ned og bruke utover vinteren. Epler holder seg en stund om de lagres kjølig. Tørking er også en fin måte å konservere høstens godsaker på.

9. Ha med matpakke 

Matpakke/ lunsjboks er som oftest både billigere og sunnere enn mat du får kjøpt ute. Pakk dagen i forveien, så slipper du stress om morgenen. Husk frukt og grønt. Ha alltid noe «tørrmat». slik som barer, knekkebrød, pose med nøtter o.l. i veska, så du slipper å kjøpe noe når magen plutselig skriker. 

10. Bruk drikkeflaske

Kjøpevann, brus, juice, saft og kaffedrikker koster mye og gir ekstra kalorier. Ta heller med en vannflaske og fyll opp i springen.