Spis mer av dette

10 råd for en sunn livsstil

En god helse bygger du med sunn hverdagsmat og et variert kosthold. Kroppen trenger gode næringsstoffer hver dag.

Mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker - litt av alt og alt med måte.

10 kjappe råd for en sunn livsstil i en hektisk hverdag

  1. Få i deg grønnsaker og frukt til alle måltider. Gå for mange farger! Rå, kokte, bakte i ovnen eller gratinerte.
  2. Tenk grovt når du velger brød, knekkebrød eller rundstykker. Spis grove kornprodukter hver dag, slik som havregryn, grøt eller byggris.
  3. Spis fisk til middag to til tre ganger i uken. Bruk også gjerne fisk som pålegg.
  4. Velg rent kjøtt som for eksempel kyllingfilet, strimlet kjøtt framfor pølser og farsemat
  5. Melk og ost er en del av hverdagsmaten for mange. Velg de magre variantene til hverdags.
  6. Velg gjerne olje, flytende margarin og myk margarin til hverdags.
  7. Velg matvarer med lite salt, og bruk mindre salt i matlagingen og på maten. Bruk krydder og urter for å gi spennende og varierte smaker.
  8. Vann er den aller beste tørstedrikken!
  9. Unngå mat og drikke med mye sukker til hverdags. Brus, saft og godteri er de største kildene til tilsatt sukker i kosten.
  10. All bevegelse er bra både for kropp og sjel – du bør minst klare 30 minutter i løpet av en dag. Ta trappen, gå en kveldstur,  eller dra i svømmehallen.

HUSK: det er lite som er usunt i små mengder!

Enkle grep for en sunnere hverdag

3 pluss og 3 minus for et godt kosthold:

+

  • Mer grønt (grønnsaker, frukt, bønner linser)
  • Mer grovt (grovt mel, havregryn, fullkornsprodukter)
  • Mer rent (rent kjøtt og fisk fremfor pølser og farseprodukter) 

_

  • Mindre fett
  • Mindre sukker
  • Mindre salt
Mer om sunt kosthold

Del tallerkenen i 3 for å få i deg nødvendig næringsstoffer:

  • 1/3 med grove karbohydrater som for eksempel grovt brød, grove kornprodukter, poteter, fullkornsris og fullkornspasta.
  • 1/3 med grønnsaker, frukt og bær.
  • 1/3 med protein som for eksempel fisk, sjømat, kjøtt, ost, egg, magre meieriprodukter og belgfrukter.