Nyheter om E+ på netthandel

Dette bør du vite om vitamin K

Du har kanskje hørt om vitamin K, men de fleste vet lite om hvorfor vi trenger det og hva det gjør i kroppen. Vet du i hva slags mat og drikke du finner dette vitaminet og hvor mye vitamin K du trenger?

Vitamin K er viktig for blodet; både for at blodet skal flyte normalt, at det stopper å blø når vi kutter oss, og at det ikke klumper seg i blodårene. Med andre ord sørger vitamin K for en normal blodkoagulering.* 

Vitamin K er også viktig for en normal beinhelse. Vitamin K samarbeider med vitamin D om å binde kalsium til skjelettet. Alt inngår selvsagt i kompliserte og nøye regulerte systemer i kroppen.   

Hvor finner jeg vitamin K? 

Det er vanskelig å finne informasjon om innholdet av vitamin K i mat og drikke. Derfor er det ikke så lett å vite hvor mye vi får i oss. Vi vet at noen gode kilder til vitamin K er:

  • Grønne bladgrønnsaker som spinat og brokkoli
  • Nøtter og frø
  • Planteoljer, spesielt raps-, soya- og olivenolje
  • Fermenterte meieriprodukter, slik som syrnet melk, kvarg o.l.
  • Fermenterte matvarer, slik som natto, kimchi og fermenterte grønnsaker
  • En del oster, slik som Jarlsberg og gammelost

Vitamin K finnes både som K1 og K2 

Vitamin K finnes i to former: Vitamin K1 (fyllokinon) og vitamin K2 (sum av menakinoner). Vitamin K1 dannes i planter og finnes blant annet i bladgrønnsaker. Vitamin K2 dannes av bakterier i mage- og tarmkanalen vår, samt i gjærende produkter, fordi disse inneholder spesielle bakterier. Vitamin K2 tas bedre opp i kroppen enn vitamin K1, og du trenger derfor mindre mengder vitamin K2 for å få dekket behovet ditt. I næringsinnholdet på matvaren merkes alt som vitamin K, uten å skille mellom K1 og K2. 

Får jeg nok vitamin K gjennom kosten? 

Det finnes ingen offisielle norske anbefalinger for vitamin K, men man antar at behovet er ca 1 mikrogram per kg kroppsvekt per dag. Hvis du veier 60 kg, betyr det ca 60 mikrogram daglig. Her er noen eksempler på hva noen matvarer inneholder:

  • 100 gram grønne grønnsaker bidrar med mellom 100 og 700 mikrogram
  • 100 gram ost bidrar med mellom 40 og 90 mikrogram vitamin K (en porsjon ost er på ca 20 gram)
  •  Ett glass (2 dl) Styrk syrnet melk bidrar med 30 mikrogram vitamin K

* I et ellers sunt og variert kosthold og en aktiv livsstil bidrar vitamin K til en normal blodlevring og til å opprettholde normale knokler.