Unngå kjærestekiloene

Har du lagt på deg etter du fikk kjæreste? «Kjærestekilo» kalles de - og de kan komme raskere enn du tror. Jeg gir deg noe råd om hvordan du kan håndtere og kvitte deg med «kjærestekiloene».

Du er ikke alene hvis du har fått noen ekstra kilo med på kjøpet sammen med en ny kjæreste. Men det trenger jo ikke bety at dere begge skal fortsette slik. Du og partneren din vil vel gjerne holde hverandre sunne og spreke?

Endring av vaner og livssituasjon kan være en årsak til vektøkningen. Det å få ny jobb eller kjæreste kan bety noe hvis de nye vanene betyr at du spiser og drikker mer samtidig som du er mindre i aktivitet. Og det er ikke så rart at man fort kan gå på en smell. Man vil jo kose seg sammen; gå på restaurant, skape god stemning, spise ekstra god mat og samtidig ha mye sofakos og hygge med snop på bordet.

Damer er mest utsatt

Et ordtak sier «veien til en manns hjerte går via magen», og det å diske opp med litt ekstra god mat og drikke for hverandre er noe de fleste kjærester gjør. Damer er litt mer utsatt fordi de trenger mindre energi enn menn. Forskjellen utgjør gjerne opp mot 500-600 kcal, som er omtrent som kaloriene i 100 gram sjokolade eller potetchips.

– Det betyr ikke at menn har noe bedre av sjokolade eller chips enn kvinner, men at det skal litt mer til før de legger på seg. Menn spiser også ofte mer enn kvinner.  Hvis man spiser det samme,blir det lettere ubalanse i energien for kvinners del.

Romantikk trenger ikke å forbindes med mat - følg gjerne noen av mine råd:

Herm etter de gode vanene til din bedre halvdel

Herming er bra, og spesielt om du hermer etter kjærestens gode vaner. Spis like sakte som partneren din.
Er hun den som alltid spiser mest grønnsaker? Ta på minst like mye grønnsaker til begge til middag.
Pleier han å gå eller sykle til jobb? Slå følge da vel! Inspirere hverandre til å ta vare på og lage nye, gode hverdagsrutiner.

Vær den som disker opp

Sliter du med å stå imot når han henter potetchipsen eller sjokoladen til gullrekka? Kom ham i forkjøpet med å sette frem noe du synes er et bedre alternativ. To fluer i en smekk: Du slipper å bli fristet til å spise noe du egentlig ikke hadde tenkt, og han tror du er snill som disker opp. Og spar lørdagsgodtet til lørdagen. Oppskåret frukt med vaniljekesam til, eller grønnsaker som gulrøtter, sukkererter, agurk etc i staver med dipp til er gode og sunnere alternativer.

Lag mat sammen

matlaging-sammen

Å lage mat sammen kan være en hyggelig aktivitet hvor man lærer hverandre bedre å kjenne, og samtidig kan ha fokus på å velge litt sunnere alternativer.
Søk sammen etter oppskrifter, kjøp inn mat og lag deres egne 4-stjernes restaurant med den flotteste treretters menyen som er komponert av dere og laget med kjærlighet.
Når man lager mat fra bunnen av med rene råvarer er det også lettere å ha kontroll på hva man får i seg.

Skap felles opplevelser og gode minner

  •  Pakk en sekk eller kurv med niste og gå på tur i parken, langs fjæra eller i skogen.
  • Finn frem sykkelen.
  • Ta en tur i svømmehallen.
  • Gå på byvandring.
  • Besøk museum eller andre severdigheter.
  • Meld dere på et dansekurs. Felles opplevelser skaper gode minner som varer livet ut

 

Bli hverandres treningspartner

trene-sammen

Om den ene er aktiv, så ta med den andre på trening eller aktiviteter. Er ingen av dere veldig aktive kan dere finne en felles aktivitet. Hva med å bli treningspartnere på treningssenteret, sykle sammen, gå på ski, løpe, lagspill eller gå lange turer. Gjør noe dere liker begge to - sammen!

Finn balansen i hverdagen

Etter hvert som forholdet utvikler seg, finner dere fram til felles rutiner og balansen i hverdagen som passer for dere. Få inn aktivitet i hverdagen, litt sunnere middager som dere begge liker osv. Nyt gleden ved å ha gode hverdagsrutiner sammen med muligheten for å kose seg.

 Lykke til med kjærligheten!