Smart mat på studentbudsjett

Studiehverdagen er i gang for fullt og kontoen begynner kanskje å bli litt slunken etter dyre innkjøp ved studiestart og mye moro i fadderuka? Men fortvil ikke! Økonomi alene bør ikke være avgjørende for om du spiser sunt. Her er 10 smarte tips for hvordan du både kan leve billig og samtidig sunt.

1) Skriv handleliste og planlegg innkjøpene dine - unngå impulskjøp! Skriv handleliste og ikke gå i butikken når du er sulten. Kutt ned på godteri, potetgull, kjeks og annet snacks. Sats på mat med næringsstoffer kroppen har behov for. Det finnes flere apper for egne handlelister, og mange matbutikker har apper med integrerte handlelister. 

yay-18208354-digital

2) Finn frem forkle og bak brød selv! Å bake et grovt brød, knekkebrød eller rundstykker selv er mye billigere enn å kjøpe. Og det tar ikke så lang tid som du tror. Sett en deig, les litt pensum eller ta deg en gåtur, og bak ut. Har du fryser kan du bake flere brød eller rundstykker når du først er i gang, og fryse ned. 

 

3) Nok frukt og grønnsaker trenger ikke være dyrt. Kål, kålrot, gulrot, potet og løk er næringsrike og rimelige grønnsaker. Eple og banan er supre mellommåltider og ta med i veska. Frosne grønnsaker og bær er også som regel billigere en ferske. 

 

4) Sjekk kiloprisen før du velger! Ofte lar vi oss lure av at en vare virker billigere enn alternativet. Men vær smart. Det er kiloprisen som teller! Og det blir lettere å sammenligne matvarene med hverandre.

 

5) Vær på jakt etter dato-tilbud! Mange butikker setter ned matvarer som er i ferd med å gå ut på dato. Kjøp og bruk det med en gang, eller frys det ned. Mye smaker bra lenge etter datoen er gått ut. Lukt, se og smak! Se etter røde eller gul lapper som er klistret på emballasjen. Mange matbutikken samler matvarer som har kort holdbarhet igjen på ett sted. 

Kikker-på-emballasje-klinisk-ernæringsfysiolog-Anne-Marie

6) Tenk stort og frys ned! Kjøp store pakninger med ris, pasta, linser og bønner. Disse holder seg godt og er alltid kjekke å ha i skapet. Frysevarer i butikken er ofte billigere enn ferske. Tin kjøtt og fisk i kjøleskap over natten før du skal bruke det. Har du fryser hjemme, så bruk den! Mye kan fryses ned og brukes senere. Kjøp store pakninger og frys ned det du ikke bruker. Det kan det være lurt å steke opp kjøttvarer før du fryser det i porsjoner. 

 

7) Bli en reste-gourmet! La en middag i uka være en bonus-middag ved at du bruker rester fra tidligere middager. Har du grønnsaker og noe kjøtt eller fisk til overs kan wok eller stekt ris være et fint alternativ, eller bruk noen egg for å lage en reste-gourmet omelett. Bare fantasien setter grensene for hva en restemiddag kan bli. 

 

8) Gjør som bjørnen – sank inn bær! Plukk bær i skogen eller hagen eller spør en nabo om du kan få plukke noen epler.Bær, sopp og mais er supert å fryse ned og bruke utover vinteren. Epler holder seg en stund om de lagres kjølig. 

 

9) Vær trofast mot matpakka! Matpakke er som oftest både billigere og sunnere enn mat du får kjøpt ute. Pakk dagen i forveien, så slipper du stress om morgenen. Husk frukt og grønnsaker. Ha alltid noe «tørrmat» slik som barer, knekkebrød, pose med nøtter o.l. i veska, så du slipper å kjøpe noe når magen plutselig skriker. Sjekk ut matpakkereglene for flere tips. 

matpakke

10) Ta med deg en drikkeflaske! 

Kjøpevann, brus, juice, saft og kaffedrikker koster mye og gir ekstra kalorier. Ta heller med en vannflaske og fyll opp i springen.