Salt i moderasjon

Et sunt og balansert kosthold er noe vi alle ønsker. Ofte snakker vi om balansen mellom hverdag og kos, men å ha balanse mellom alle næringsstoffer i kostholdet er også viktig. Det gjelder også salt.

En utfordring i kostholdet er at vi spiser mer salt enn vi har godt av. Både Verdens helseorganisasjon (WHO) og Helsedirektoratet anbefaler at vi får i oss maks 5 gram salt per dag. Det antas av vi nordmenn i gjennomsnitt får i oss omtrent 10 gram salt per dag. Det tilsvarer ca to teskjeer. For mye salt gir økt helserisiko For mye salt i kostholdet øker risikoen for høyt blodtrykk og hjerte- og karsykdommer. Å redusere saltinntaket med 10-30 prosent har vist å gi helsegevinster og redusere risikoen for sykdom.

salt-i-skje

Hvordan begrense saltinntaket?

Et viktig grep for å kutte saltet er å bruke mindre bearbeidede matvarer og lage mer mat fra bunnen av. Mange ferdige produkter bidrar med opp mot 70-80 prosent av saltinntaket vårt. Velger du matvarer merket med nøkkelhullet, inneholder de mindre salt enn andre valg. Når du lager mat kan du bytte ut saltet helt eller delvis med friske eller tørkede urter, pepper, sitron, eddik, løk, hvitløk, chili og oljer. Bruk gjerne ting som fremhever smaken i råvarene og som balanserer hverandre. Og før du griper etter saltbøssen ved middagsbordet – smak på maten. Kanskje trenger du ikke å salte noe ekstra? Du kan gradvis venne deg til å like mindre saltsmak på maten.

Kan jeg få i meg for lite salt?

Det er svært liten sjanse for at friske personer med et normalt kosthold får i seg for lite salt. Kroppen trenger faktisk så lite som ca 1,5 gram salt (0,6 gram natrium) om dagen. Så de fleste får i seg mer enn nok. Personer som trener ekstra mye og dermed svetter mye, eller er syke, kan være i risiko for å få i seg litt for lite salt.

Balanser inntaket og velg jodberiket salt

Salt trenger vi noe av i maten, men for mye kan være farlig for helsa. Hvis du bruker salt i maten, bør du velge jod-beriket salt. Myndighetene er bekymret for et lavt jodinntak, spesielt blant gravide og unge kvinner i Norge. Melk og meieriprodukter anbefales som en god jodkilde. Jodberiket salt gir bare et lite bidrag. Så ikke bruk jod som en unnskyldning for å spise mer salt.