Unngå at ferieminnene fester seg på hofta

Kos hører ferien til, men med noen grep kan du hindre at du får med deg flere kilo som minner i lang tid etterpå.

Ja, selvsagt skal vi kose oss i ferien. Men alle feriens goder trenger ikke nødvendigvis kjennes på bukselinninga når ferien er over. Å være sunn handler ikke om å aldri kunne spise en pølse eller drikke en brus. Å være sunn handler om at du veit hva du gjør når du gjør det, og at du gjør en avtale med deg sjøl om hvor ofte du spiser pølse og ikke. 

Selv om ferie er tid for avslapping er det viktig å være litt bevisst. Hyggelige stunder med venner og familie skal selvfølgelig nytes. Det viktigste er å finne balansen mellom hverdag og kos, og mellom hvor mye vi spiser og hvor aktive vi er. Det trenger ikke være et problem at det blir flere hyggelige kvelder på rad, det går fint at å kose seg med litt. Det handler om mengde, og å ikke gå i «jeg-har-allerede-skeia-ut-med-dessert-så –jeg-kan-like-gjerne-spise-alt-fella.

Piknikk

Vær oppmerksom på mengdene du spiser. Stopp litt opp og tenk; trenger jeg tre kakestykker, eller skal jeg nyte ett stykke ekstra godt? Spis deg først passe mett på vanlig mat, før du går over på dessert og kos. Poenget med balanse handler om at du skal bruke omtrent det samme eller kanskje litt mer kalorier enn det du tar inn. Og selv om det er ferie er det lurt å legge inn litt aktivitet. Gjør noe du liker og legg inn korte aktiviteter i løpet av feriedagen. Gå en tur med en venn, sykle eller gå i svømmehallen. Det er de små grepene i hverdagen som kan ha stor betydning – og husk at all bevegelse bidrar. Med fem enkle tips blir det enklere å holde feriekiloene unna:

1) Ha sunnere alternativer på lur

Dersom det går lenge mellom hvert måltid kan enkle mellommåltider være løsningen. Ha med deg en lite matpakke eller mellommåltid, for eksempel knekkebrød og tubeost i kofferten eller frukt og noen nøtter i veska. Dette kan redde deg ut av situasjoner hvor sulten er stor og tilbudet av mat er dårlig.

2) Spis dessert!

Hva tenker du, kan jeg det? Ja det kan du – i ferien. Å avslutte middagen med noe søtt kan gjøre det lettere å holde seg unna andre utskeielser resten av kvelden. Og dessert kan være så mangt. Bruk gjerne frukt og bær i desserten. Sommeren er høysesong for bær, disse kan nytes like godt med Kesam® vanilje, eller hva med å grille en banan eller ananas?

3) Ha vann tilgjengelig

Å drikke vann for å slukke tørsten, spesielt på varme dager er det beste alternativet. Vann bidrar ikke med energi, i motsetning til en rekke andre drikker.

4) Det er lov å la seg friste – men blir du like fristet av alt?

Alle har noen de ikke klarer å unngå, som vi bare må unne oss. Og det er greit. Men det er ofte mye vi liker sånn passe, men som vi likevel spiser, fordi det er kos. Alt med måte er en god regel. Ikke velg den største isen hver dag. Ikke spis fordi du kjeder deg eller fordi  alle andre spiser noe. Velg dine utskeielser og nyt dem godt. Du får igjen for det når ferien er over og buksa skal på igjen.

5) Hold en jevn måltidsrytme

Å spise jevnt gjennom dagen er viktig, men i helger og ferie kan det bli litt utfordrende. Dersom det går lenge mellom hvert måltid, kan det bli enklere å falle for usunne fristelser. Pass derfor på å spise noe hver 3.-4. time.