En "quick fix" finnes ikke

Er du lei av alle rådene som lover deg raske løsninger for både å bli slank, pen og tynn?

Det finnes mange tips for å bli sunn og frisk og tynn og pen. Det pushes slankepiller og dietter. Vi blir utsatt for mer eller mindre gode og dårlige råd. Men uavhengig av alle rådene som gir dårlig samvittighet, er det bare én vei til målet, og den går gjennom deg selv. Det er bare du som kan gjøre en forskjell.

Det finnes ingen kjapp løsning

Vil du bli sunn må du være sunn. Sånn er det bare. Enten det handler om at du sitter for mye stille, som mange nordmenn gjør, eller at du lurer deg selv til å tro at det er litt lørdag hele uken. Svært mange nordmenn koser seg med søtsaker hjemme og på jobben flere ganger i uka. Da har vi to valg for og ikke legge på oss; ha et høyt aktivitetsnivå, eller å kutte ned på søtsakene. 

Løsningen er litt kjedelig

At det ikke finnes noen «quick fix» for helsa er ikke alt. På toppen av det hele må vi ty til de tradisjonelle, kanskje litt kjedelige rådene for å blir sunnere. Du vil helst ikke høre at løsningen er et livslangt løp der du får nok søvn, spiser sunt og trener regelmessig. Men det er disse kjedelige tingene som faktisk fungerer!

I treningsrommet

Tenk langsiktig

Enten du henter motivasjon i det å gå ned i vekt eller å holde på vekten gjelder det samme: Du må gå inn i det med et langtidsperspektiv. Det kan fremstå som kjedelig og lite nyskapende å følge rådene fra Helsemyndighetene. Men jeg vet at mange som har klart å komme over kneika og funnet en sunn livsstil som fungerer, kan fortelle om et veldig spennende og innholdsrikt liv fordi man har blitt sprekere og sunnere. Det er sikkert tungt innimellom, men da må hver og en finne noe man kan bruke som motivasjon når det røyner på.

Ikke ha litt lørdag hver dag

En måte å gå frem på er å legge lørdagskos til lørdager. Det betyr ikke at vi ikke skal delta i bursdager og den slags på hverdager. Men du trenger ikke å kaste deg over godsaker i hverdagen. Du blir ikke smellfeit på et blunk av å spise en sjokoladebit midt i uka. Men over tid blir det annerledes. Akkurat som det tar litt tid å spise seg til dårlig helse, tar det også litt tid å bli sunn. Det går begge veier.

Dersom man tenker at det er lurt å være sunn i ukedagene, med litt «morsommere» mat i helgene har man også noe å glede seg til. Da blir kanskje ikke rådene så kjedelige heller. Og dessuten: Hvor gøy tror du ikke det er når du har klart å holde deg på den «smale sti», og ser at det gir uttelling. Da veit du at du har gjort noe for deg selv som du kan være stolt av.

Lykke til!