Dropp dårlig samvittighet

Den dårlige samvittigheten kommer så fort, men alt er ikke ødelagt selv om du ikke gjør som planlagt.

Jeg skulle så gjerne trent mer, og jeg vet at det er flere enn meg som ønsker det. Noen ganger skylder jeg på at jeg ikke har tid, andre ganger føler jeg at dørstokken er for høy. Og hva skjer da? Jo, ofte kommer den dårlige samvittigheten. Men det kan være mye dårlig helse i dårlig samvittighet også. Derfor bør vi heller holde fokus på å finne balansen. Alt er ikke ødelagt selv om det ikke går etter planen. Ta deg en spasertur, eller dropp sjokoladen på ukedager. Gled deg heller til helgematen og nyt livet.

gå-tur-med-sekk-sammen

Nordmenn = dårlig samvittighet! Hva hjelper det? Seks av ti skulle gjerne trent mer. Halvparten av disse gidder rett og slett ikke. Fire av ti skulle gjerne ha spist sunnere, men klarer ikke. Målet er ikke å være supersprek, men å være sunn. Ekstremtrening er ikke svaret. Det handler om å kose seg og gjøre ting man liker. En sunnere tilværelse består av en god blanding av sunt og usunt, aktivitet og hvile. Vi har et Norge der altfor mange har dårlig samvittighet for at de ikke trener eller fordi de spiser usunt. Er det kroppsidealet som driver oss fremfor ønsket om en bedre helse?

Mange tror at det krever mye å komme i form. Men det viktigste er faktisk å være i aktivitet. Det går an å gå en tur, sykle til toget, gå trappen på jobben, klippe plenen, sparke ball med noen venner eller andre ting. Det viktigste er at man har det moro. Det er lett å tro at man må bedrive intervalltrening etter blodsmakmetoden. Bedre helse og livskvalitet handler ikke om være supersprek. Det handler om å holde kropp og sinn sunt med godt kosthold og aktivitet. Det er ikke sikkert livet til en toppidrettsutøver kan sies å være balansert.

Det kjedelige er selvfølgelig at noe av det eneste man ikke får kjøpt i dagens samfunn er nettopp fysisk aktivitet. Dette må hver og en gjennomføre selv. Du kan skaffe hjelp gjennom en personlig trener, men nærmere kommer du ikke. Du må gjøre jobben selv.

AMS-styrke

Begynn med en push-up en dag. Utvid til to dagen etter, og tre dagen deretter. Etter noen dager tar du mange push-ups om dagen, og etter hvert kan du utvide med en ekstra for eksempel annenhver dag, eller én gang i uka. Gjør du dette om morgenen, har du fått i gang kroppen og opplever bedre velvære etterpå. Dersom du kan løpe, går det an å finne seg en runde der du går litt og løper litt, men gjennomfører runden. Neste gang kan du løpe litt mer, og til slutt klarer du å løpe hele. Ikke gi opp. Du kommer til å klare det. Og når du har klart det, kan du sette nye mål.

Men det er bare du som kan gjøre jobben… Bare du.