Det skal så lite til for å slå dørstokkmila

«Nei! Jeg orker ikke trene i dag, jeg tar det i morgen». Har du også tenkt denne tanken før? Jeg mener ikke at du må hoppe på ekstremdietter eller sykle Birkebeinerrittet. Med små og enkle grep i hverdagen kan du få en bedre balanse og raskt merke en forskjell.

Jeg tror det er ganske vanlig at mange av oss føler at sofaen roper høyere enn joggeskoene etter en lang dag på jobb. Kun halvparten av oss er fornøyd med egen balanse mellom kosthold og fysisk aktivitet. Dette kan lett skape dårlig samvittighet. Men det er ikke så mye som skal til for å bedre balansen! 

Dørstokkmila

"Orker ikke, gidder ikke..."

Seks av ti nordmenn synes de er for lite fysisk aktive. Og ofte hører vi at den berømte tidsklemma er årsaken, men i vår spørreundersøkelse svarte faktisk 49 % at de rett og slett ikke orker eller gidder. Så hva skal til da, for å få den lille motivasjonspiffen som skal til for å snøre skoene og gå ut døra. Helsedirektoratet har laget en enkel huskeregel for hvor aktiv du bør være i løpet av en dag, og det er «Dine 30». «Dine 30» tilsvarer 30 minutter fysisk aktivitet hvor du for eksempel går så du blir varm og andpusten, men du trenger ikke bli dyvåt av svette og få blodsmak i munnen. 

10 min + 10 min + 10 min = Dine 30

Og du trenger ikke ha et rådyrt medlemskap på et treningssenter for å oppfylle dette. «Dine 30» inkluderer aktiviteter som gå, jogging, lek med barna, dans, aerobic, sykling, svømming, styrkeøvelser, snømåking etc. Og du kan også dele disse 30 minuttene opp i mindre bolker gjennom dagen. Så hvis du tenker deg at du går til jobb, enten om du parkerer en ca ti minutters tid unna eller går av et busstopp før, kan du krysse av to bolker med aktivitet ila dagen. Og da med en liten gåtur på kvelden eller lek med barna er du oppe i 30 minutter fysisk aktivitet per dag. Voila! Hørtes ikke så vanskelig ut? Faktisk er det kun 30 % av den voksne delen av befolkningen som oppfyller «Dine 30». Så her har vi alle en jobb å gjøre for å få opp statistikken. Hva om vi alle starter i dag med å fylle 30 minutter med aktivitet?

 Løping

Helsegevinstene kommer med en gang

Og belønningen for at du tar et lite grep og blir litt mer fysisk aktiv er bedre helse – og det med en gang. Du vil få en sterkere og mer utholdende kropp, oppleve bedre stressmestring, få bedre søvnkvalitet og styrke immunforsvaret for å nevne noen effekter.

Så hva venter du på – hva med å ta en tur ut nå med en gang? Det gjør jeg!