Beinharde fakta som styrker skjelettet

I dag markeres verdens osteoporosedag for 20.gang. Dagen skal øke den globale bevisstheten om forebygging, diagnostisering og behandling av osteoporose. Og oppmerksomhet trengs. I følge Folkehelseinstituttet er kvinner og menn i Oslo på verdenstoppen i brudd. Hvert år brekker ca 9000 voksne nordmenn hoften og 15.000 håndleddet. Med fokus på kosthold og fysisk aktivitet kan du ta vare på ditt skjelett og kanskje slippe gipsen.

Skjelettet vårt består av 206 knokler og hver knokkel er bygd opp av beinvev. Beinvevet vårt brytes ned og bygges opp hele tiden. Når vi er unge bygger vi opp beinvevet, men fra vi er 35 år vil færre nye beinceller dannes, og over tid vil vi få en gradvis reduksjon av beinvevet. Beinskjørhet, på fagspråket kalt osteoporose, betyr at beinvevet har mistet så mye kalsium at det ikke lenger er så sterkt som før og sannsynligheten for brudd øker. Risikofaktorene for beinskjørhet er mange og komplekse. Noen av disse er ikke mulig å påvirke, som for eksempel alder, høyde, andre sykdommer eller kjønn. For det er slik at kvinner har nesten dobbelt så stor risiko for å få et hoftebrudd sammenlignet med menn. Andre risikofaktorer kan vi derimot gjøre noe med, de såkalte livsstilsfaktorer, som blant annet kosthold og fysisk aktivitet. 

 trening i treningsstudio

Utfordre skjelettet ditt

Å være fysisk aktiv vet vi har gode helsegevinster, men ofte tenker vi da på fysisk form, utholdenhet og styrke.  Men også skjelettet vårt har godt av bevegelse. Et skjelett som ikke utfordres mister fort styrken. For å påvirke skjelettet er det viktig å gjøre aktiviteter som utsetter kroppen for enten trykk eller støt, såkalt vektbærende aktivitet, som løping, aerobic, stavgang, dans eller styrketrening. Det viktigste er at du finner den treningsformen som passer deg, noe du liker og som kan gjennomføres minst et par ganger i uken. Og i tillegg til å vedlikeholde skjelettet, oppfyller du anbefalingen om 30 minutter fysisk aktivitet fra Helsedirektoratet.

 Drikker-melk

Kalsium + vitamin D = sterke bein!

For å få en sterk beinbygning er det viktig både å være fysisk aktiv, men også fylle på med riktige næringsstoffer. Det er spesielt to næringsstoffer, kalsium og vitamin D, som er viktig for å opprettholde skjelettet. Kalsium er skjelettets byggestein, og vitamin D bidrar til opptak av kalsium, samt til å regulerer nivåene av kalsium i blodet. Et kosthold som dekker disse næringsstoffene er derfor viktig for å sikre et sterkt skjelettet. Melk- og meieriprodukter er den største kilden til kalsium i norsk kosthold, og tre glass melk hver dag sikrer kalsiuminntaket hos voksne. Vitamin D får vi i hovedsak fra sola, tran og fet fisk. Totalt sett er det små grep du kan gjøre hver dag for å bidra til at skjelettet ditt er sterkt livet ut. Gjør lystbetonte aktiviteter som styrker skjelett og ha et sunt og balansert kosthold som gir deg de næringsstoffene kroppen din trenger og sikrer en god helse.