Ostefat, foto: TINE Mediebank

Oster for laktoseintolerante

Ost kan være en verdifull kilde til jod og kalsium for personer med laktoseintoleranse.

Melkesukker (laktose) brytes ned som en naturlig del av prosessen når man lager ost. Jo lengre ostene modnes, jo mindre laktose inneholder den. De fleste faste modne oster er naturlig fri for laktose. Ostene vil få informasjon om dette på emballasjen i tiden framover. For den som ikke drikker melk eller får i seg lite meieriprodukter, er ost en betydningsfull kilde til melkens næringsstoffer.

Naturlig laktosefrie oster

Laktose er navnet på melkesukkeret som finnes i melk. De fleste hvite oster fra TINE er naturlig laktosefrie og kan fint spises av personer med laktoseintoleranse. Ostene blir på baksiden merket med "Naturlig laktosefri (<0,01 g laktose per 100g) i tilknytning til næringsdeklarasjonen. Det betyr at det er mindre enn 0,01 gram laktose per 100 gram, som er grensen for alle produkter som kan merkes som laktosefrie.

Oster med naturlig lavt laktoseinnhold

Matvarer som inneholder mindre enn ett gram laktose per 100 gram regnes som laktosefattige. Disse ostene kan fint inngå i kostholdet til personer med nedsatt evne til å fordøye laktose.
Ost på en brødskive gir omtrent samme mengde laktose som ett glass laktoseredusert melk eller en laktoseredusert yoghurt.

Oster med høyt laktoseinnhold

Brunoster og prim inneholder mye laktose. En skive med brunost gir opp mot 10 gram laktose, en mengde som tilsvarer et stort glass melk.

Brunoster og prim  inneholder mye laktose.

Vil du vite laktoseinnholdet i en del andre meieriprodukter, se laktoseinnholdet i meieriprodukter. Opplysningskontoret for meieriprodukter har også utviklet en laktosekalkulator hvor du kan finne ut hvor mye laktose måltidene dine inneholder. Les også brosjyren Alt om laktose.