Ostefat med hvitost, blåmugg og hvitmugg brie me chutney

Nå merkes laktosefrie oster

Mange oster har alltid vært laktosefrie, men først nå begynner vi å merke dem. Ost kan være en viktig kilde til kalsium og jod for den som har laktoseintoleranse.

Mange er ikke klar over at de faste modne oster fra naturens side er laktosefrie. Ved osteproduksjon skiller man mysen fra melka slik at man sitter igjen med ostemassen. Laktosen følger mysen og det er derfor lite igjen i det vi lager osten av. Under modningsprosessen blir det lille som er igjen av laktose spist av melkesyrebakterier. Bakteriene er tilsatt for å gi  osten dens særegne smak og konsistens. Det gjør de ved å produsere enzymer som påvirker osten under modningen. I en ferdig modnet ost er det derfor ikke laktose igjen. Disse ostene kommer til å bli merket laktosefrie.

Blir merket på nettsiden og på produkter

For å gjøre det enklere å finne frem har TINE valgt å merke de laktosefrie ostene. Helt nederst i næringsdeklarasjonen vil det stå: «Naturlig laktosefri (<0,01 g laktose per 100 gram ost). Denne grensen er lik for alle andre produkter som selges som laktosefrie. Merkingen vil bli innført på de aktuelle ostene fortløpende. Den vil også bli synlig på produktsidene.

For å si det på motsatt måte: de fleste ostene i TINE er naturlig laktosefrie, bortsett fra disse:

-Chevre ostene
-Kremostene (inkl. Snøfrisk)
-Mozzarella (inkl. alle rivostblandinger som inneholder Mozzarella)
-Salatostene
-Ferskoster (Skjørost, Cottage Cheese og Kesam)
-Brunoster

Er laktosefritt sunnere?

Etterspørselen etter produkter med mindre, eller helt uten laktose er økende. Trolig er det langt flere som bruker laktosefrie produkter enn de som trenger det. Mange som opplever såkalt irritabel tarm, med symptomer som oppblåsthet, magesmerter, forstoppelse eller diaré kan ha effekt av å kutte ned på enkelte typer karbohydrat, deriblant laktose.

Det er ingen holdepunkter for at det er helsemessig gunstig å unngå laktose med mindre man opplever ubehag og symptomer. Laktose kan påvirke opptaket av mineraler på en gunstig måte. Det er ikke slik at «jo mindre laktose man får i seg, jo bedre» slik tilfellet er med allergi. Faktisk kan det være lurt å finne frem til sin egen grense for hva man tåler. Få flere kostråd for laktoseintolerante. Få en oversikt over innholdet av laktose i meieriprodukter (pdf)