mandeldrikk

Melkefritt krever kunnskap

Uansett hva årsaken er til at du kutter ut melk, så er det viktig å lære deg hvordan du kan få dekket behovet for næringsstoffer på en melkefri kost. Dette kan i seg selv være en stor utfordring fordi melk er en viktig kilde til mange av næringsstoffene i vårt kosthold.

Kutter du ut melk fordi du ikke er så glad i smaken på melk, kan du dekke kalsiumbehovet med yoghurt og ost i stedet. Tre porsjoner meieriprodukter om dagen vil sikre de aller fleste nok kalsium. Det betyr at ved å drikke en kaffe latte, spise en yoghurt og en brødskive med ost så får du i deg det du trenger.

Vanskelig å få nok kalsium uten melkeprodukter

Melkeprodukter er den største kilden til kalsium i norsk kosthold, og står for ca 70 prosent av kalsiuminntaket. Et vanlig norsk kosthold uten meieriprodukter gir omtrent halvparten av anbefalt daglig inntak av kalsium. De som av en eller annen grunn har et lavt inntak av melk og melkeprodukter får derfor ofte i seg langt mindre kalsium enn de har behov for. Ernæringsmyndighetene anbefaler magre meieriprodukter daglig, blant annet for å sikre inntaket av kalsium og jod. Du kan teste om du får i deg nok kalsium på melk.no sin kalsiumkalkulator.

Ikke kutt ut melk uten diagnose

En del mennesker lurer på om de ikke tåler melk, og kutter derfor ut melk ”for sikkerhets skyld”. Mange kutter ut melk fra kosten uten å ha fått en diagnose. Ofte viser det seg at mange faktisk ikke reagerer på melk. Blant dem som reagerer, er det en stor andel som har laktoseintoleranse, dvs. en redusert evne til å fordøye melkesukker. De som har laktoseintoleranse tåler en del melkeprodukter som inneholder lite eller ingen laktose. De tåler for eksempel hvitost og cottage cheese. Mange tåler også fint små mengder med yoghurt, Biola og andre melkeprodukter. Før man kutter ut alt av melkeprodukter er det altså viktig å få stilt en diagnose for å finne ut om man har melkeallergi, laktoseintoleranse eller ingen av delene.

Spesielt viktig for barn

Noen barn (ca 3 %) tåler ikke melk på grunn av melkeallergi. Gjelder dette ditt barn, er det viktig at du søker profesjonell hjelp av lege og ernæringsfysiolog. Det kan være en utfordring å få et fullverdig kosthold uten melkeprodukter.

Ernæringsfysiolog Christine Henriksen har i samarbeid med lege Merete Eggesbø gjort en undersøkelse om barn og meieriprodukter. Den viste at barn med et kosthold uten melkeprodukter risikerer å få for lite tilførsel av energi, proteiner, kalsium, B-vitaminer og jod, og bli kortvokste. Henriksen og Eggesbø har uttalt at det er et stort problem for barna at foreldrene tror det er enkelt å kutte ut melken. Foreldre trenger god opplæring hvis barnet skal kutte ut meieriprodukter. Hvis man ikke vet hva man skal erstatte melkeproduktene med, kan kostholdet bli ensidig og næringsfattig. Det har mye større konsekvenser for et barns kosthold å kutte ut melk og melkeprodukter enn det har å kutte ut egg, fisk, nøtter eller noen grønnsaker.

Melkefritt krever kunnskap

Når man kutter ut melk og meieriprodukter er det viktig å ha god kunnskap om hvilke næringsstoffer man ”går glipp av” og hvordan man kan erstatte disse. Les myndighetenes råd til melkeallergikere. Voksne som ikke drikker melk bør spesielt passe på å få i seg nok kalsium, noe man kan gjøre ved å ta kalsiumtilskudd. For barn med melkeallergi er det vanlig å anbefale spesielle kalsiumberikede melkeerstatninger frem til 3 års alder, og de kan få melkeerstatning på blå resept fram til fylte 10 år. Vær spesielt oppmerksom på jod. Eldre barn kan til en viss grad kompensere ved å spise mer av andre kalsiumrike matvarer. Men for de aller fleste er det nødvendig å ta kalsiumtilskudd, og gjerne også med tilskudd av vitamin D. Lær mer om alternativene til melk .

Et godt hjelpemiddel for deg som vil lage mat for allergikere finner du på Allergikokken.

Dette bidrar 2 dl drikk med av næringstoffer og vitaminer i prosent i forhold til anbefalingene *

Nærings-
stoff

Laktose-
fri Ekstra
Lettmelk

Ekstra
lettmelk

Soya-
drikk
med
kalsium

Alpro
Mandel-
drikk

Alpro
Ris-
drikk

Havre-
drikk
med
kalsium
og vit.

Selen 6% 4% 16% 4% 15% 4%
Vit D 8% 8% 0 0 0 10%
B2 9% 23% 22% 32% 0 20%
Jod 25% 25% 1% 0 0 0
Kalsium 33% 33% 30% 30% 30% 30%
Fosfor 30% 30% 30% 0 0 10%
B12 50% 50% 0 38% 38% 20%
Salt 3% 3% 0 5% 3% 3%

Tilsatt
sukker

0 0 12% 12% 0 0
Mettet
fett
4% 3% 4% 1% 1% 2%
Fett 2% 2% 6% 3% 3% 5%
Protein 14% 14% 13% 2% 1% 4%
Energi 3% 4% 6% 2% 5% 5%

* Fra NNR. For energigivende næringsstoffer og salt er det brukt referanseverdier for voksne, jmf Matinformasjonsforordningen.

Kilde: Matvaretabellen 2014
Opplysninger om Alpro Mandeldrikk og Alpro Risdrikk er hentet fra produsentens hjemmesider