Jente drikker melk

Kostråd ved laktoseintoleranse

Det er stor forskjell på innholdet av melkesukker (laktose) i ulike meieriprodukter. Det er også forskjell på hvor mye melkesukker personer med laktoseintoleranse tåler.

TINE har en rekke laktosefrie og laktosereduserte meieriprodukter hvor melkesukkeret er spaltet. Disse produktene vil de aller fleste med laktoseintoleranse tåle fint. I tillegg finnes det mange oster som er naturlig laktosefrie. Sjekk innholdet av laktose i et utvalg av meieriprodukter. Det er viktig å finne ut om du har melkeallergi eller laktoseintoleranse.

Finn din grense for toleranse av laktose

Får du beskjed om at du har laktoseintoleranse, test gjerne ut følgende råd:

  • Prøv med små mengder melk til måltider. Det er helt ufarlig
  • De fleste tåler 5 gram laktose (melkesukker) per måltid. Det tilsvarer ca 1 dl melk
  • Spre inntaket av melk utover dagen og øk det gradvis. Da venner tarmfloraen seg til laktosen og det dannes mindre gass
  • Syrnet melk og yoghurt tåles ofte i litt større mengder enn vanlig melk, for melkesyrebakteriene hjelper til å bryte ned laktosen
  • Fast hvitost (Norvegia®, Jarlsberg®) kan brukes fritt, siden de er naturlig laktosefri
  • Velg gjerne laktosefrie eller laktosereduserte produkter hvis du vil ha større mengder melkeprodukter
  • Vær oppmerksom på at det kan være andre matvarer som gir gassdannelse, som f.eks. belgfrukter, noen grønnsaker og fiberrike matvarer
  • Les mer om laktoseintoleranse i heftet "Alt om laktose

Naturlig laktosefrie oster

Laktose er navnet på karbohydratene som finnes i melk. Mange oster fra TINE er naturlig laktosefrie og kan spises fritt av personer med laktoseintoleranse. På sikt vil alle disse ostene bli merket med "Naturlig laktosefri (<0,01 g laktose per 100g) i tilknytning til næringsdeklarasjonen.