Jente drikker melk

Kostråd ved laktoseintoleranse

Det er stor forskjell på innholdet av melkesukker (laktose) i ulike meieriprodukter. Det er også forskjell på hvor mye melkesukker personer med laktoseintoleranse tåler.

TINE har en rekke laktosereduserte meieriprodukter hvor melkesukkeret er spaltet i produksjonsprosessen. Disse produktene vil de aller fleste med laktoseintoleranse tåle fint. I tillegg finnes det mange oster som er naturlig laktosefrie. Det er viktig å finne ut om du har melkeallergi eller laktoseintoleranse.

Finn din grense for toleranse av laktose

Får du beskjed om at du har laktoseintoleranse, test gjerne ut følgende råd:

  • Prøv med små mengder melk til måltider. Det er helt ufarlig
  • De fleste tåler 5 gram laktose (melkesukker) per måltid. Det tilsvarer ca 1 dl melk
  • Spre inntaket av melk utover dagen og øk det gradvis. Da venner tarmfloraen seg til laktosen og det dannes mindre gass
  • Syrnet melk og yoghurt tåles ofte i litt større mengder enn vanlig melk, for melkesyrebakteriene hjelper til å bryte ned laktosen
  • Fast hvitost (Norvegia®, Jarlsberg®) kan brukes fritt, siden de er naturlig laktosefri
  • Velg gjerne laktosefrie eller laktosereduserte produkter hvis du vil ha større mengder melkeprodukter
  • Vær oppmerksom på at det kan være andre matvarer som gir gassdannelse, som f.eks. belgfrukter, noen grønnsaker og fiberrike matvarer
  • Les mer om laktoseintoleranse i heftet "Alt om laktose

Naturlig laktosefrie oster

Laktose er navnet på karbohydratene som finnes i melk. Mange oster fra TINE er naturlig laktosefrie og kan spises fritt av personer med laktoseintoleranse. På sikt vil alle disse ostene bli merket med "Naturlig laktosefri (<0,01 g laktose per 100g) i tilknytning til næringsdeklarasjonen.